by Institute of Entrepreneurship Development iED

Τουρισμός και Καινοτομία: Η Νέα Εποχή των Ταξιδιών

Μέσω ποιων ψηφιακών μέσων μπορεί να διανθίσει ο Τουρισμός και η Καινοτομία;

Το 2020 υπήρξε μια χρονιά πρωτόγνωρη για όλους. Η εμφάνιση της παγκόσμιας πανδημίας οδήγησε σε εθνικά lockdowns με πλήθος επιχειρήσεων να παραμένουν εκτός λειτουργίας για μήνες. Ο σοβαρός οικονομικός αντίκτυπος που είχε η αναστολή της λειτουργίας αυτών των επιχειρήσεων, οδήγησε το μεγαλύτερο ποσοστό τους στην υιοθέτηση ψηφιακών πρακτικών και καινοτομιών προκειμένου να επιβιώσουν. Υπήρξαν όμως και τομείς, όπως ο τουρισμός, που λόγω της καθολικής απαγόρευσης κυκλοφορίας, δεν κατάφερναν να επιτελέσουν τον σκοπό τους, την ελεύθερη δηλαδή μετακίνηση των ανθρώπων από τόπο σε τόπο.

Νέες Συνήθειες, Νέα Δεδομένα

Η πανδημία είχε τεράστιες επιπτώσεις σε ολόκληρο τον τουριστικό κλάδο που με τη σειρά τους επηρέασαν ολόκληρη την οικονομία. Ο τουρισμός αποτελεί ζωτική πηγή εσόδων και ανάπτυξης για πολλές Ευρωπαϊκές χώρες. Η αδυναμία των ανθρώπων να ταξιδέψουν για μήνες, τους οδήγησε στο να προσαρμοστούν στα νέα αυτά δεδομένα και να αποκτήσουν νέες συνήθειες, διαφορετικές από εκείνες που είχαν έως τότε.

Η επιβολή της καραντίνας για την διασφάλιση της υγείας, έκανε τους ανθρώπους περισσότερο διστακτικούς από κάθε άλλη φορά. Όσοι κατάφεραν να ταξιδέψουν μετά το πέρας της καραντίνας ήταν πολύ προσεκτικοί με τις επιλογές τους τόσο σε επίπεδο προορισμού όσο και σε επίπεδο διαμονής. Προτεραιότητα τους έγινε πλέον η διασφάλιση της υγείας τους με την αναζήτηση ξενοδοχείων που τηρούσαν όλα τα μέτρα για την αποφυγή μετάδοσης του ιού. Ακόμη και σήμερα, που γίνονται ατέρμονες προσπάθειες αντιμετώπισης του και οι μετακινήσεις είναι πλέον και πάλι εφικτές, ο κόσμος εξακολουθεί να τις περιορίζει καθώς φοβάται την πιθανή μετάδοση του.

Έτσι και ο συγκεκριμένος κλάδος, αναγκάστηκε να συμβαδίσει με τις νέες συνήθειες των ταξιδιωτών. Προσαρμόστηκαν, έτσι, οι παροχές ανάλογα και έγινε η υιοθέτηση διαφόρων ψηφιακών καινοτομιών. Μπορεί η τουριστική δραστηριότητα να μειώθηκε κατακόρυφα και ο τουρισμός να υπέστη κρίση, η ευρεία, ωστόσο, εισβολή και η υιοθέτηση των ψηφιακών μέσων βοήθησε τον κλάδο σταδιακά να ανακάμψει.

Οι Νέες Ψηφιακές Πρακτικές Οδηγούν στην Καινοτομία

Με τον όρο τουρισμός και καινοτομία αναφερόμαστε στις πρακτικές εκείνες στις οποίες χρειάζονται οι επιχειρήσεις του κλάδου να προβούν προκειμένου να επιβιώσουν και να παραμείνουν ανταγωνιστικές. Με τον όρο καινοτομία εννοούμε οποιαδήποτε νέα ιδέα ή διαδικασία που αποσκοπεί στην υλοποίηση ρηξικέλευθων προϊόντων η υπηρεσιών, αλλά επιπλέον και στην ανανέωση των ήδη υπαρχόντων, με στόχο την βελτιστοποίηση και τον εκσυγχρονισμό τους.  

Οι Ανέπαφες Συναλλαγές

Οι ανέπαφες συναλλαγές είναι ήδη γνωστές στο ευρύ κοινό εδώ και πολλά χρόνια. Η υπάρχουσα κατάσταση της πανδημίας περιόρισε μαζί με την ελεύθερη κυκλοφορία, ακόμη και τις ανθρώπινες επαφές. Χρειάστηκε να γίνουν, λοιπόν, και σε επίπεδο τουρισμού οι απαραίτητες καινοτομίες με στόχο την ολοένα και περισσότερο ανέπαφη εξυπηρέτηση.

Σε επίπεδο μεταφορών ο ταξιδιώτης μπορεί πλέον να έχει όλα τα απαραίτητα ταξιδιωτικά του έγγραφα στην οθόνη του κινητού του τηλεφώνου. Με τον τρόπο αυτό δεν χρειάζεται να ανταλλάζει τα έγγραφα του με τους υπαλλήλους στην εκάστοτε υπηρεσία. Αρκεί απλά να αποδείξει την εγκυρότητα των εγγράφων του περνώντας την οθόνη του κινητού του πάνω από τις ειδικές διαμορφωμένες οθόνες ανάγνωσης. Σε επίπεδο διαμονής, ολοένα και περισσότερες ξενοδοχειακές μονάδες επιτρέπουν στον ταξιδιώτη να κάνει διαδικτυακά check in και check out στο κατάλυμά του αποφεύγοντας την επαφή μαζί του. Επιπλέον, δεν είναι λίγες εκείνες που έχουν καταργήσει εντελώς την ύπαρξη φυσικού κλειδιού για την είσοδο στο δωμάτιο, αντικαθιστώντας το με ειδικό barcode στη smartphone κινητή συσκευή των πελατών τους.

Παραμένοντας σε επίπεδο εξυπηρέτησης, μια ακόμη πρακτική σε επίπεδο ψηφιακού μετασχηματισμού αφορά τα AI Chatbots. Τα Chatbots με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης αυτοματοποιούν την εξυπηρέτηση των πελατών προσφέροντάς τους άμεση εξυπηρέτηση τη στιγμή που τη χρειάζονται χωρίς καθόλου καθυστερήσεις. Είναι δομημένα έτσι ώστε να απαντούν σε κοινές ερωτήσεις, λύνοντας άμεσα απορίες και προβλήματα που προκύπτουν ανεξάρτητα από τη διαθεσιμότητα των υπαλλήλων του τμήματος της εξυπηρέτησης πελατών.

Η Εικονική Πραγματικότητα στον Τουρισμό

Ο όρος τουρισμός και καινοτομία μπορεί να επιτευχθεί με μια ακόμη πρακτική που τα τελευταία χρόνια υιοθετείται ολοένα και περισσότερο. Πρόκειται για την εικονική πραγματικότητα η οποία συναντάται κυρίως με τον αγγλικό της όρο VR. Το VR είναι μια καινοτομία που επιτρέπει με την χρήση ειδικών γυαλιών να πραγματοποιούνται από ξεναγήσεις σε ξενοδοχεία, εστιατόρια, ορόσημα και εθνικά πάρκα έως συμμετοχή σε πλήθος δραστηριοτήτων. Οι ταξιδιώτες, λοιπόν, μπορούν πολύ εύκολα να βρεθούν σε οποιοδήποτε τοποθεσία από την άνεση του καναπέ τους. Πολλά τουριστικά γραφεία παρέχουν στους ταξιδιώτες την μοναδική αυτή εμπειρία να ταξιδέψουν εικονικά σε διάφορα μέρη βοηθώντας τους έτσι να αποφασίσουν ποιον προορισμό επιθυμούν τελικά να επισκεφθούν. Με την παροχή αυτή προσελκύουν περισσότερους πελάτες, και κατ’ επέκταση αυξάνουν τις πηγές εσόδων τους.

Η εικονική πραγματικότητα μπορεί, τέλος, να χρησιμοποιηθεί και από τα τουριστικά καταλύματα και τα ξενοδοχεία. Δίνεται με τον τρόπο αυτόν η δυνατότητα στους ταξιδιώτες να περιηγηθούν εικονικά στα καταλύματα και να αποφασίσουν μέσα από την εμπειρία τους, πιο είναι αυτό στο οποίο θέλουν να μείνουν κατά τη διάρκεια των διακοπών τους. Μέχρι σήμερα η διαδικασία αυτή της προβολής των δωματίων γινόταν μόνο μέσα από εικόνες που μπορούσε να βρει κανείς στον ισότοπο του εκάστοτε ξενοδοχείου. Με την νέα αυτή πρακτική, οι ταξιδιώτες μπορούν να επιλέξουν συγκριτικά το κατάλυμα στο οποίο επιθυμούν να κάνουν την κράτηση τους, σαν να το επέλεγαν ζωντανά.

Είναι γεγονός πως ο κλάδος του τουρισμού αρχίζει πλέον να περνάει σε μια νέα ψηφιακή εποχή. Είναι σημαντικό για όλες τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες του τουρισμού να υιοθετούν ολοένα και περισσότερες πρακτικές ψηφιακού μετασχηματισμού, όπως αυτές που αναφέρονται παραπάνω. Πρόκειται για τη μόνη λύση, ώστε να παραμείνουν άκαιρες στον ανταγωνισμό και στις συνεχόμενες προκλήσεις της εποχής, προσφέροντας παράλληλα στους ταξιδιώτες μια μοναδική εμπειρία εξυπηρέτησης.

Τελευταία Νέα

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα με Θέμα «Gamification στην Εκπαίδευση» 

Το Ινστιτούτο Ανάπτυξης Επιχειρηματικότητας σας προσκαλεί στο “Gamification στην Εκπαίδευση” πρόγραμμα. Πρόκειται για δωρεάν εκπαιδευτικό πρόγραμμα με διάρκεια μιας εβδομάδας, που θα πραγματοποιηθεί στο...

Συμβάλλοντας στην Ενδυνάμωση των Γυναικών

Σε έναν κόσμο που συνεχώς εξελίσσεται και προοδεύει, εξακολουθούν να επιβιώνουν κοινωνικά φαινόμενα που καταπατούν τα ανθρώπινα δικαιώματα. Ένα από αυτά τα φαινόμενα είναι...

Εκπαίδευση 4.0: Ο Λόγος που Ήρθε...

Αν είστε εκπαιδευτικός ή απλά ενδιαφέρεστε και ακολουθείτε τις τάσεις στην εκπαίδευση, θα πρέπει να έχετε ακούσει για την Εκπαίδευση 4.0. Σε περίπτωση που...

Κυβερνοεπιθέσεις: Ο Κίνδυνος για τις Επιχειρήσεις

του Σπύρου Κατρανίδη Τα γεγονότα που σημάδεψαν το 2020 επιτάχυναν τις εξελίξεις στην ψηφιακή μετάβαση, με την εξάρτηση από το διαδίκτυο να γίνεται μεγαλύτερη. Ανάλογα...

Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις και Καινοτομία σε Έναν...

Μικρομεσαίες επιχειρήσεις και καινοτομία, εκεί που όλα θα συμβαίνουν πλέον ψηφιακά.  Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους πυλώνες της οικονομίας, τόσο σε εγχώριο...