Οι Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) έχουν επηρεάσει και αλλάξει σημαντικά ολόκληρο τον κοινωνικοοικονομικό ιστό. Αυτές οι μορφές επικοινωνίας δημιούργησαν ένα νέο πλαίσιο, το οποίο διευκολύνει τη μεταφορά και ροή των πληροφοριών σε όλο τον κόσμο με μεγάλη ταχύτητα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Σήμερα υφίστανται εκατοντάδες πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Υπάρχουν διαφορετικοί τύποι όπου ο χρήστης μπορεί να συμμετάσχει και να χρησιμοποιήσει, όπως οι σελίδες κοινωνικών δικτύων, τα blogs και οι ομάδες συζήτησης.
Είναι πολύ εύκολο να αποκτήσει κάποιος πρόσβαση σε αυτά, δεδομένου ότι υπάρχουν περισσότεροι από ένας τρόποι για να συνδεθεί σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, μέσω κινητού τηλεφώνου, ταμπλέτας και φυσικά υπολογιστή. Οι πιο δημοφιλείς πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης είναι οι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης. Αυτές οι σελίδες επιτρέπουν στους χρήστες να αλληλεπιδρούν μέσω προσωπικών προφίλ που δημιουργούν. Παραδείγματα τέτοιων σελίδων είναι το Facebook, το Twitter, το Instagram, το LinkedIn, το Pinterest, κ.α
Η δημοτικότητα των κοινωνικών δικτύων οδηγεί σε ένα νέο πλαίσιο επικοινωνίας, όπου τα άτομα έχουν τη δυνατότητα να αλληλεπιδρούν, να συνεργάζονται και να ανταλλάσσουν πληροφορίες.
Η ελληνική πραγματικότητα των κοινωνικών δικτύων, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας MRB, δείχνει ότι 72% των Ελλήνων χρηστών έχει προφίλ στο Facebook, το 36% έχει προσωπική σελίδα στο YouTube και περίπου το 18% των Ελλήνων έχουν προφίλ στο Twitter. Επιπλέον, το 30% των online χρηστών έχουν σε κάποιο σημείο ξεκινήσει (και εξακολουθούν να διατηρούν) ένα blog.
Σύμφωνα με άλλη έρευνα περίπου το ένα τρίτο των ελληνικών διαφημιστικών εταιριών ενσωματώνουν τις δυνατότητες των κοινωνικών δικτύων σε στρατηγικές μάρκετινγκ, ενώ μόνο το 26% των ελληνικών επιχειρήσεων χρησιμοποιούν το Facebook, σαν εργαλείο στοχευμένου μάρκετινγκ και προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών.
Το ενδιαφέρον του κόσμου για τα κοινωνικά δίκτυα αιτιολογείται από το γεγονός ότι τα κοινωνικά δίκτυα αποτελούν σημαντικό κανάλι που παρέχει πληροφορίες για τους ανθρώπους και επιπλέον μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο προώθησης ιδεών αλλά και υπηρεσιών.
Υφίσταται όμως και μία άλλη παράμετρος, αυτή της επαγγελματικής αποκατάστασης. Υπάρχουν παραδείγματα πολλών ατόμων που ξεκίνησαν δημιουργώντας ένα προφίλ ή μία σελίδα στο Facebook και στο Instagram και μέσω αυτής προέβαλαν την δραστηριότητα τους ή ανέλαβαν να προωθήσουν μέσω του λογαριασμού τους με σχετικό hashtagδιάφορα προϊόντα με κάποιο αντίτιμο, είτε με δωρεάν χρήση των προϊόντων, είτε επί πληρωμή.
Πλέον το μεγαλύτερο ποσοστό των επιχειρήσεων διατηρεί έστω και μία σελίδα σε κάποιο κοινωνικό δίκτυο, πληροφορώντας τους επισκέπτες του για τα προϊόντα ή τις δράσεις της εκάστοτε επιχείρησης.
Επιπλέον ακόμα και οι πολιτικοί έχουν αντιληφθεί την δύναμη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και έχουν δημιουργήσει λογαριασμούς, κυρίως στο Twitter, μέσα από τους οποίους προσπαθούν να αλληλεπιδράσουν με τους πολίτες.
Ωστόσο γεννάτε το ερώτημα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν πανάκεια ή είναι επιζήμια; Πρέπει να γνωρίζουμε ότι οι επιδράσεις από τη χρήση και την εξάπλωση των κοινωνικών δικτύων επεκτείνονται σε πολλούς τομείς της ζωής του ατόμου: στην κοινωνική του ζωή, στην εργασία, στον ελεύθερο χρόνο του, στην ψυχολογία του και στην ασφάλεια των προσωπικών του δεδομένων. Οι επιδράσεις αυτές κατηγοριοποιούνται σε θετικές ή αρνητικές ανάλογα με τον τρόπο διαχείρισης και τον σκοπό χρήσηςτων μέσων αυτών από εμάς τους ίδιους.
Δημοσιεύτηκε στο semifind.gr