Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια γενική προσπάθεια του Υπουργείου Οικονομικών και πολλών άλλων φορέων να γίνει η πάταξη της γραφειοκρατίας μέσω την θέσπιση πολλών λειτουργιών του taxisnet όπως είναι το ηλεκτρονικό μισθωτήριο, η ταυτότητα οφειλής, οι ηλεκτρονικές λίστες, η αποστολή όλων των εγγράφων μέσω taxisnet, ηλεκτρονικές βεβαιώσεις κλπ. αλλά και την δημιουργία άλλων λειτουργιών που γίνονται για την «εξυπηρέτηση» των πολιτών όπως είναι η υπηρεσίας μιας στάσης (ΓΕΜΗ).
Τα πάντα λοιπόν υποτίθεται ότι θα γίνονται μέσω internetή έστω σ’ ένα μόνο γραφείο και με το σκεπτικό αυτό έκλεισαν πολλές εφορίες νησιών (Μήλος, Κύθηρα, Άσσος, Άνδρος, Κέας, Σκιάθος, Σκόπελο, Λήμνος, Μύκονος, Τήνος κλπ) αλλά και άλλων πόλεων και χωριών (Αμφιλοχία, Μεγαλόπολη, Αταλάντη, Λεωνίδιο, Βόνιτσα, Λαύριο κλπ) οι οποίες συγχωνεύτηκαν με άλλες μεγαλύτερες εφορίες, οι οποίες απέχουν κάτι χιλιόμετρα ή ναυτικά μίλια από αυτές που έκλεισαν, προκειμένου να ισχυροποιηθεί ο έλεγχος αλλά και να εξοικονομηθούν χρήματα από το Ελληνικό δημόσιο.
Τα αποτελέσματα???
Τουλάχιστον εκπληκτικά και φαίνονται από τα παρακάτω παραδείγματα που είναι ελάχιστο δείγμα της Ελληνικής πραγματικότητας.
Όταν πληρώνεις μέσω τραπέζης την οφειλή στην Δ.Ο.Υ κάνει να φανεί η πληρωμή στην καλύτερη περίπτωση 3-4 μέρες και αν θέλεις φορολογική ενημερότητα κάνεις ταξιδάκι για να την πάρεις.
Αν οφείλεις μη ληξιπρόθεσμο ποσό η ρυθμισμένο ποσό και θέλεις ενημερότητα κάνεις ταξιδάκι γιατί πρέπει να το υπογράψει ο έφορος της νέας Δ.Ο.Υ .
Αν θέλεις να πουλήσεις ακίνητο και έχει λάθη το εκκαθαριστικό
ΦΑΠ του 2010 κάνεις ταξιδάκι και θα φας 1-2 μέρες για να γίνει η διόρθωση να φανεί στο σύστημα, να πληρώσεις, να φανεί η πληρωμή και να πάρεις την βεβαίωση για να πουλήσεις τελικά το ακίνητο αφού έχει υπολογίσει η εφορία την υπεραξία με τα έγγραφα που θα κάνει ο συμβολαιογράφος.
Έκανες την φορολογική δήλωση και έπεσες στο τυχαίο δείγμα ελέγχου; Πάλι ταξιδάκι κάνεις για να γίνει η εκκαθάριση της δήλωσης.
Θες να κάνεις έναρξη – μεταβολή – διακοπή δραστηριότητας στην επιχείρηση σου; Πάλι ταξίδι και μάλιστα πολλαπλό γιατί πρέπει να περάσεις από πολλές υπηρεσίες για να ολοκληρωθεί το έργο σου.
Πληρώνεις παλιά ρύθμιση; Τότε πρέπει να είσαι τυχερός, ο υπάλληλος που έχει μείνει μόνος του, ελεώ της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης να δει και να κάνει την κίνηση που πρέπει γιατί διαφορετικά πάλι θα σε φάνε τα ταξίδια
Εάν το πάρουμε από την μεριά της υπηρεσίας και πρέπει να κάνεις έλεγχο? Πάλι ταξίδι πρέπει να κάνεις. Παραδείγματος χάρη η Δ.Ο.Υ Α’ Πειραιά που έχει το τμήμα ελέγχου της Γ’ Πειραιά είναι αρμόδια να πραγματοποιήσει αυτοψία για μια επιχείρηση που ανοίγει στην Μήλο και η εφορία του νησιού είναι πλέον στον Πειραιά!!!! Το ότι η Μήλος είναι 8 ώρες με το καράβι είναι μια μικρή λεπτομέρεια.
Εάν το πάρουμε από την υπηρεσία μιας στάσης (ΓΕΜΗ) που όλα θα γίνονται μέσα σε μια υπηρεσία μίας στάσης όπως το λέει και το όνομα της?
Με τον παλιό τρόπο για έναρξη ήθελες κατά μέσο όρο 2-3 ημέρες με τον νέο τρόπο εάν κάνεις 1 μήνα είσαι τυχερός.
Για μεταβολή καταστατικού ήθελες 1-2 ημέρες τώρα θέλεις καμιά δεκαριά. Και θα πρέπει να είσαι αρκετά τυχερός και γρήγορος για να μην βρεθείς αγκαλιά με κανένα πρόστιμο.
Για μια βεβαίωση του πρωτοδικείου χρειαζόσουν 1-2 ώρες και τώρα χρειάζεσαι 1-2 μέρες εάν έχει περάσει ο «φυσικός φάκελος» της αυτοαπογραφής διότι εάν δεν έχει τελειώσει η διαδικασία αυτή τότε θα φας 1-2 μήνες!!!
Ως γνήσιοι απόγονοι του πολυμήχανου και πολυταξιδεμένου Οδυσσέα λοιπόν, έχουμε καταφέρει να μειώσουμε δραστικά την γραφειοκρατία καταργώντας άμεσα διατάξεις και επαναφέροντας της έμμεσα, αλλά ένα είναι το σίγουρο ότι η πολυπλοκότητα του Ελληνικού συστήματος κρύβεται πίσω από την προσπάθεια της απλοποίησης του και των τεραστίων σε ποσότητα διευκρινιστικών εγκυκλίων που το συνοδεύουν . Καλά μας ταξίδια λοιπόν