by Institute of Entrepreneurship Development iED

Γιατί είναι Σημαντικές οι Επικοινωνιακές Δεξιότητες;

Οι επικοινωνιακές δεξιότητες βασίζονται στην ικανότητα να δίνει και να λαμβάνει κανείς διαφορετικά είδη πληροφοριών. Ενώ αυτές οι δεξιότητες μπορεί να αποτελούν τακτικό μέρος της καθημερινότητας μας, η επικοινωνία με σαφή, αποτελεσματικό και αποδοτικό τρόπο είναι μια εξαιρετικά χρήσιμη δεξιότητα.  

Η ενεργή εξάσκηση τρόπων βελτίωσης των επικοινωνιών, με την πάροδο του χρόνου, μπορεί να υποστηρίξει σίγουρα τις προσπάθειες για την επίτευξη διαφόρων προσωπικών και επαγγελματικών στόχων. 

Υπάρχουν τέσσερις βασικές μορφές επικοινωνίας. Η λεκτική, η μη λεκτική, η γραπτή και η εικονική. Οι επικοινωνιακές δεξιότητες ωστόσο περιλαμβάνουν την ακρόαση, την ομιλία, την παρατήρηση την ενσυναίσθηση, κ.ά. Είναι πολύ σημαντικό να μπορεί να αντιληφθεί κανείς τον διαφορετικό τρόπο επικοινωνίας ανάλογα με τον αποδέκτη και το μέσο επικοινωνίας. 

Παραθέτουμε παρακάτω 5 από τις σημαντικότερες επικοινωνιακές δεξιότητες που χρειάζεται κανείς στην προσπάθεια του να βελτιώσει τόσο την προσωπική όσο και την επαγγελματική του ζωή:  

Ακρόαση  

Ενεργός και καλός ακροατής είναι αυτός που μπορεί και δίνει μεγάλη προσοχή σε κάποιον που μιλάει. Να είναι σε θέση να του κάνει ερωτήσεις και να αναδιατυπώνει τα λεγόμενα του. Η ενεργή ακρόαση μπορεί να δημιουργήσει σεβασμό ανάμεσα στους συναδέλφους και κατανόηση, που αποτελούν βασικά χαρακτηριστικά της συνεργασίας.  

Για να αναπτύξτε την ικανότητα να ακούτε προσεκτικά τον συνομιλητή σας είναι σημαντικό να μπορείτε να εστιάζετε ολοκληρωτικά σε αυτόν. Ξεκινήστε να παρατηρείτε τις εκφράσεις στο πρόσωπό του και τη στάση του σώματος του προσπαθώντας να διακρίνετε τα συναισθήματά του. Αυτό θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε τα όσα λέει και να αναπτύξετε μαζί του έναν εποικοδομητικό διάλογο. 

Μη λεκτική επικοινωνία 

Ένα μεγάλο μέρος της καθημερινής επικοινωνίας αποτελείται και από μη λεκτικές ενδείξεις. Τέτοιες ενδείξεις είναι η γλώσσα του σώματος, οι εκφράσεις του προσώπου και η οπτική επαφή. Μια χαλαρή στάση σώματος κι ένας πιο ήρεμος τόνος στη φωνή κάποιου προδίδει μια περισσότερο φιλική και ανοιχτή στάση από ότι το αντίθετο. 

Είναι καλό να ξεκινήσετε να παρατηρείτε περισσότερο στον ομιλητή σας, ανεξάρτητα από όσα λέει. Σας κοιτάει στα μάτια; Τα χέρια του είναι σταυρωμένα; Κομπιάζει; Όλα αυτά τα σημάδια μπορούν να σας αποκαλύψουν πολλά για τον ομιλητή σας και το μήνυμα που θέλει να περάσει. 

Σαφήνεια και Συνοπτικότητα 

Ανάμεσα στις σημαντικές επικοινωνιακές δεξιότητες βρίσκεται και η ικανότητα να μπορείς να δώσεις στον συνομιλητή σου να καταλάβει το μήνυμα που του μεταφέρεις, με απλά λόγια και κατανοητό τρόπο. Επιπλέον, είναι σημαντικό να μην μακρηγορείτε χρησιμοποιώντας εκτενείς και σύνθετες προτάσεις, ικανές να κάνουν τον συνομιλητή να χάσει την προσοχή του στα όσα λέτε.  

Ένας καλός τρόπος ανάπτυξης της επικοινωνιακής αυτής δεξιότητας είναι να είστε προετοιμασμένοι για τα όσα θα πείτε από πριν. Έτσι η σκέψη σας σε θα είναι σε τάξη και θα καταφέρετε να αναφέρετε μόνο όσα χρειάζονται προκειμένου να γίνει κατανοητό το μήνυμα.  

Επιλογή Κατάλληλου Μέσου Επικοινωνίας 

Μια σημαντική ικανότητα επικοινωνίας είναι να γνωρίζετε ποια μορφή επικοινωνίας να χρησιμοποιήσετε και ποιο μέσο. Το κάθε μέσο εξυπηρετεί ένα διαφορετικό σκοπό στην επικοινωνία. Άλλα μέσα είναι περισσότερο επίσημα, όπως η αποστολή ενός μηνύματος μέσω email ή μέσω μιας επιστολής και άλλα πιο ανεπίσημα.

Η επικοινωνία με ένα νέο πιθανό πελάτη, για παράδειγμα, ίσως είναι προτιμότερο να ξεκινά μέσω ενός email και έπειτα να συνεχίζει με τηλεφωνική κλήση μέχρι να κανονιστεί ένα πρώτο ραντεβού από κοντά. Η αποστολή ενός email σε κάποιον που δεν γνωρίζουμε είναι μια καλή πρώτη επαφή. Δίνουμε την ευκαιρία στον παραλήπτη να γνωρίσει ποιοι είμαστε και τον λόγο που θέλουμε να επικοινωνήσουμε μαζί του. 

Ευγένεια και Σεβασμός 

Τα φιλικά χαρακτηριστικά όπως η ειλικρίνεια και η ευγένεια μπορούν να βοηθήσουν στην ενίσχυση της εμπιστοσύνης και της κατανόησης κατά την επικοινωνία. Επιπλέον, είναι σημαντικό να υπάρχει σεβασμός μέσα σε μια επικοινωνία από όλες τις πλευρές. Θα πρέπει να μάθετε να ακούτε τον συνομιλητή σας, να μην τον διακόπτετε και να δέχεστε την διαφορετική του γνώμη.

Το να επικοινωνείς με σεβασμό σημαίνει επίσης να χρησιμοποιείς τον χρόνο σου με κάποιον άλλο με σύνεση, να παραμένεις στο θέμα, να κάνεις σαφείς ερωτήσεις και να απαντάς πλήρως σε όποιες ερωτήσεις σου έχουν γίνει. 

Η ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων μπορεί να έχει πολλά θετικά αποτελέσματα σε όλες τις πτυχές της καθημερινότητάς μας. Η επιτυχημένη επικοινωνία μας βοηθά να κατανοούμε καλύτερα ανθρώπους και καταστάσεις. Μας βοηθά να ξεπερνάμε τις διαφορές μας, να χτίζουμε εμπιστοσύνη και σεβασμό και να δημιουργούμε τις κατάλληλες συνθήκες ώστε να μοιραζόμαστε δημιουργικές ιδέες και να δίνουμε λύση στα προβλήματά που προκύπτουν.  

Τελευταία Νέα

Online Διαδραστική Παρουσίαση: Ανοιχτός Διάλογος για...

Το Ινστιτούτο Ανάπτυξης Επιχειρηματικότητας σας προσκαλεί στην online διαδραστική παρουσίαση για την ενημέρωση σχετικά με την πολιτική συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη...

Με Επιτυχία Ολοκληρώθηκε η Υβριδική Εκδήλωση...

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία και πλήθος κόσμου η δεύτερη και τελευταία ημέρα του Innovent Forum 2024, της υβριδικής εκδήλωσης Επιστήμης και Τεχνολογίας που πραγματοποιήθηκε στο...

Οι Τεχνολογικές Λύσεις για την Ανθρωπότητα...

Η πρώτη ημέρα της διήμερης υβριδικής Εκδήλωσης Επιστήμης & Τεχνολογίας Innovent Forum 2024 ολοκληρώθηκε με επιτυχία σήμερα στο Πάρκο Καινοτομίας JOIST, με μια δυναμική...

Για πρώτη φορά στη Θεσσαλία διοργανώνεται...

H Μονάδα Καινοτομίας – Μεταφοράς Τεχνολογίας και Κέντρο Επιχειρηματικότητας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και η Περιφέρεια Θεσσαλίας διοργανώνουν, για πρώτη φορά στη Θεσσαλία, ανοιχτό Μαραθώνιο...

Μίκρο-Επιχειρηματικότητα: Ένας mini οδηγός

Της Άρτεμις Βενιέρη Ο όρος «μίκρο-επιχειρηματικότητα», αναφέρεται στην άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας από μια μικρή επιχείρηση, η οποία απασχολεί λίγους εργαζόμενους. Ειδικότερα, μια επιχείρηση αυτού του είδους, λειτουργεί...