by Institute of Entrepreneurship Development iED

5 Συμβουλές για να Εξασφαλίσετε την Προσβασιμότητα στα Social Media

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν τη δύναμη να φέρνουν κοντά τους ανθρώπους. Όταν όμως δεν χρησιμοποιούνται οι βέλτιστες πρακτικές προσβασιμότητας, τότε έχουν επίσης τη δύναμη να αποκλείουν. 

Η προσβασιμότητα στα social media έχει γίνει ένα όλο και πιο δημοφιλές ζήτημα στην ψηφιακή εποχή. Με τη συνεχή ανάπτυξη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, είναι πιο σημαντικό από ποτέ να διασφαλιστεί ότι αυτές οι πλατφόρμες είναι προσβάσιμες σε όλους τους χρήστες, ανεξάρτητα από τις ικανότητες ή τις αναπηρίες τους. 

Social Media για ΑμεΑ 

Οι πλατφόρμες των social media έχουν σχεδιαστεί για να συνδέουν ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, επιτρέποντάς τους να μοιράζονται νέα, ιδέες, απόψεις, εμπειρίες και περιεχόμενο. Ωστόσο, για τους χρήστες με αναπηρία, η συμμετοχή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να είναι μια εμπειρία που δεν έχει πάντα θετικό πρόσημο.  

Οι πλατφόρμες αυτές βασίζονται συχνά σε οπτικό περιεχόμενο, όπως εικόνες και βίντεο. Πολλές φορές μπορεί να είναι δύσκολο ή αδύνατον να έχουν πρόσβαση σε αυτό, για παράδειγμα, οι χρήστες με προβλήματα όρασης. Ομοίως, οι πλατφόρμες που χρησιμοποιούν ήχο ή βίντεο για επικοινωνία μπορεί να είναι απρόσιτες για χρήστες με προβλήματα ακοής. 

Για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης καθώς και οι χρήστες που δημοσιεύουν περιεχόμενο σε αυτά, μπορούν να προβούν σε μια σειρά από ενέργειες, κατάλληλες να βελτιώσουν την προσβασιμότητα τους.  

Μικρές προσαρμογές στις αναρτήσεις σας μπορεί να σημαίνει μια μεγάλη διαφορά για κάποιον που χρησιμοποιεί ένα πρόγραμμα ανάγνωσης οθόνης για να περιηγηθεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. 

Πώς να Κάνετε τις Αναρτήσεις σας Προσβάσιμες 

Προσθέστε κλειστές λεζάντες 

Οι κλειστές λεζάντες, ευρέως γνωστές με τον αγγλικό τους όρο closed captions, συναντώνται στα οπτικοακουστικά υλικά που βρίσκονται είτε αναρτημένα στο διαδίκτυο είτε προβάλλονται στην τηλεόραση. Τα closed captions δεν θα πρέπει να συγχέονται με τους υπότιτλους που υπάρχουν σε ένα βίντεο. Οι υπότιτλοι αυτοί συνήθως παρέχουν το ακριβές κείμενο που ακούγεται σε αυτό.  

Οι κλειστές λεζάντες περιλαμβάνουν τόσο προφορική αφήγηση όσο και άλλους σχετικούς ήχους, όπως μουσική υπόκρουση και ηχητικές ενδείξεις. Για παράδειγμα, καταγράφουν κουδούνια πόρτας, δυνατά χτυπήματα ή χτυπήματα τηλεφώνων. Για άτομα με απώλεια ακοής, η επεξήγηση αυτή των βίντεο που παρακολουθεί, είναι απαραίτητη για την πλήρη κατανόηση τους.  

Χρησιμοποιήστε σωστά τα emojis 

Τα emojis ξεκίνησαν να κάνουν την εμφάνιση τους στην αρχή της προηγούμενης δεκαετίας. Αποτελούν έναν από τους πιο διαδεδομένους τρόπους έκφρασης συναισθημάτων. Μέσα σε αυτά τα χρόνια ύπαρξης τους, έχουν εξελιχθεί και έχουν εμπλουτιστεί με πολλές νέες προσθήκες.  

Τα emoticons είναι ένας διασκεδαστικός και δημοφιλής τρόπος επικοινωνίας συναισθημάτων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά για όσους δεν μπορούν να τα δουν, δεν συμβάλλουν καθόλου στην κατανόηση του κειμένου στο οποίο ανήκουν. 

Συγκεκριμένα, οι άνθρωποι με προβλήματα όρασης συχνά χρησιμοποιούν κάποιο πρόγραμμα αυτόματης ανάγνωσης οθόνης που τους βοηθά να κάνουν scroll στην αρχική κάποιας social media πλατφόρμας, και παράλληλα να ακούν τις λεζάντες που συνοδεύουν τις αναρτήσεις που έχουν γίνει. 

Το σύστημα αυτό, παρόλο που μπορεί να αποδώσει ηχητικά τα emoticons, δεν μπορεί να ξεχωρίσει όλο το υπόλοιπο κείμενο από αυτά. Μπορεί, λοιπόν, να δημιουργήσει ενδεχομένως κάποια σύγχυση. Έτσι, είναι πολύ σημαντικό να χρησιμοποιούνται με τρόπο προσεκτικό, στην αρχή ή στο τέλος κάποια πρότασης και όχι ανάμεσα στις λέξεις.  

Αποφύγετε τις ιδιαίτερες γραμματοσειρές 

Συνεχίζοντας στο ζήτημα ανάγνωσης της οθόνης, η ίδια σύγχυση μπορεί να υπάρξει και με την χρήση καλλιγραφικών ή άλλων γραμματοσειρών, όπως italic ή bold. Οι γραμματοσειρές αυτές, μπορεί να κάνουν το κείμενο πολύ πιο όμορφο και εντυπωσιακό, ωστόσο δεν μπορεί, προς το παρόν, να αναγνωστεί και να κατανοηθεί από τα αυτόματα συστήματα ανάγνωσης της οθόνης. 

Έτσι, λοιπόν, αν κάνετε για παράδειγμα κάποια λέξη μέσα στην πρόταση σας bold, τα άτομα με προβλήματα όρασης που δεν μπορούν να τη δουν δεν θα μπορέσουν να καταλάβουν το πλήρες νόημα της δημοσίευσης σας, αφήνοντας τους άθελά σας, αποκλεισμένους από αυτή.  

Προσθέστε περιγραφή στις εικόνες 

Το εναλλακτικό κείμενο, ή alternative text, έχει πλέον συνδεθεί σχεδόν στις περισσότερες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Λίγο πριν το τελικό στάδιο δημοσίευσης μια φωτογραφίας, υπάρχει η δυνατότητα προσθήκης εναλλακτικού κειμένου το οποίο περιγράφει την εικόνα. Αυτό εξυπηρετεί και βοηθά τους ανθρώπους με προβλήματα όρασης, καθώς όσο περιηγούνται στην αρχική τους σελίδα, μπορούν να «ακούσουν» την περιγραφή της εικόνας.  

Αν η εικόνα περιλαμβάνει για παράδειγμα ένα ζευγάρι, περιγράψτε το φύλο των ατόμων, το χρώμα των μαλλιών τους, τα ρούχα τους, το πού βρίσκονται κ.α. Προσπαθήστε να είστε όσο πιο περιγραφικοί μπορείτε, χωρίς να παραλείψετε κανένα σημαντικό στοιχείο της εικόνας. 

Χρησιμοποιήστε προσεκτικά τα hashtags 

Τέλος, για να βελτιώσετε την προσβασιμότητα στα social media, είναι σημαντικό να είστε προσεκτικοί και με τη χρήση των hashtags. Τα hashtags χρησιμοποιούνται για την κατηγοριοποίηση συζητήσεων και δημοσιεύσεων, προσδίδοντας τους ακριβές νόημα.

Τα προγράμματα ανάγνωσης οθόνης ή άλλα βοηθητικά εργαλεία, μπορούν να ξεχωρίζουν τις ενωμένες λέξεις που βρίσκονται σε hashtags, μόνο όταν κάθε μια από αυτές είναι γραμμένη με το πρώτο γράμμα κεφαλαίο. Για παράδειγμα το hashtag #socialmedia δεν μπορεί να διαβαστεί ως δύο διαφορετικές λέξεις, ενώ το #SocialMedia μπορεί. 

Η προσβασιμότητα στα social media είναι μια ανάγκη που τα τελευταία χρόνια γίνονται όλο και περισσότερες προσπάθειες προκειμένου να καλυφθεί. Τα παραπάνω tips είναι μερικά εύκολα βήματα που μπορεί να ακολουθήσει κανείς όταν μοιράζεται περιεχόμενο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το να γίνεστε πιο προσιτοί είναι ένα σημάδι σεβασμού προς τα άτομα με αναπηρία και διασφαλίζει ότι όλοι οι άνθρωποι μπορούν να μοιράζονται και να αλληλοεπιδρούν με τις αναρτήσεις σας. 

Τελευταία Νέα

Ενδυνάμωση της Nεολαίας στην Kοινωνική Eπιχειρηματικότητα...

Στο πλαίσιο του χρηματοδοτούμενου από την Ευρωπαϊκή Ένωση έργου "Socially Agile", συντάχθηκε με επιτυχία μια ολοκληρωμένη έκθεση για τη διερεύνηση του τοπίου της κοινωνικής...

Ανοικτή Πρόσκληση: Online Σεμινάριο για την...

Είστε νέος/α επιχειρηματίας ή ενδιαφέρεστε για την επιχειρηματικότητα και τη βιώσιμη ανάπτυξη; Θέλετε να εξελίξετε τις γνώσεις σας και να ενσωματώσετε τις αρχές της...

Διαδραστικό βιβλίο SAHHim: Καλλιεργώντας Υγιείς Τρόπους...

Το SAHHim δημιουργήθηκε για να βελτιώσει τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις ικανότητες των μαθητών με ειδικές ανάγκες (SSN) και των εκπαιδευτικών τους σχετικά...

Έρευνα για την Ανάπτυξη Ψηφιακών Δεξιοτήτων...

Δηλώστε συμμετοχή στην έρευνα που απευθύνεται σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις και στοχεύει στην ανάπτυξη ενός ευέλικτου και πιστοποιημένου προγράμματος επανεκπαίδευσης (reskilling) για πρόσφατους πτυχιούχους και...

Νέα Πρόσκληση για Χρηματοδοτική Στήριξη Επενδύσεων...

Μικρομεσαίες επιχειρήσεις μπορούν να λάβουν επιχορηγήσεις έως και 50.000 ευρώ! Το πρόγραμμα επιχορήγησης επενδύσεων πράσινης μετάβασης του έργου STAGE ανακοίνωσε τη δεύτερη πρόσκληση του.   Το STAGE...