Από τα σχολικά χρόνια μέχρι και την εργασιακή καθημερινότητα, ο καθένας βομβαρδίζεται από διάφορα πράγματα τα οποία είναι υποχρεωμένος να κάνει. Πολλές φορές όμως, είναι δύσκολο να ιεραρχήσει κανείς ποιο είναι πραγματικά επείγον και ποιο θα μπορούσε να περιμένει μέχρι αύριο. Και απ’ ότι φαίνεται, υπάρχει ένας σημαντικός γνωστικός παράγοντας που κάνει τα πράγματα ακόμα δυσκολότερα.
Σύμφωνα με ένα ενδιαφέρον άρθρο που δημοσιεύθηκε στο Harvard Business Review από τους καθηγητές Francesca Gino και Bradley Staats, οι άνθρωποι έχουν την τάση να αναζητούν την ικανοποίηση στο να ολοκληρώνουν τα καθήκοντά τους. Οι ίδιοι αναφέρονται σ’ αυτήν την τάση με τον όρο “completion bias”. Σύμφωνα με την έρευνά τους, όταν έχει κάποιος τη δυνατότητα να σβήσει κάτι από τη λίστα του, νιώθει καλύτερα σε σχέση με πριν και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε διάφορα αποτελέσματα.
Πιο συγκεκριμένα, φαίνεται ότι αυτή η τάση μας οδηγεί να επιλέγουμε να ασχοληθούμε πρώτα με τα λιγότερο απαιτητικά καθήκοντα και να αφήνουμε για το τέλος αυτά που απαιτούν περισσότερο χρόνο και ενέργεια. Δεδομένου ότι για πολλούς οι λίστες καθηκόντων αποτελούν εργαλείο στην εργασία τους, ένα τέτοιο εύρημα έχει αυξημένη βαρύτητα και σε ορισμένα πλαίσια θα μπορούσε να είναι καθοριστικό.
Σε έρευνα που διεξήχθη στα επείγοντα περιστατικά νοσοκομείου, βρέθηκε ότι οι γιατροί συχνά επέλεγαν να ασχοληθούν με τα πιο ελαφριά περιστατικά όταν υπήρχε μεγάλος αριθμός ασθενών. Από τη μία, αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα να εξυπηρετούν περισσότερους ασθενείς σε λιγότερο χρόνο, από την άλλη όμως, υπάρχει αντίκτυπος για τους ασθενείς με σοβαρότερα προβλήματα, και στον χρόνο αναμονής τους αλλά και στην συσσωρευμένη κόπωση των γιατρών που θα τους επισκεφθούν έχοντας ήδη δει ένα μεγάλο αριθμό ασθενών.
Δε χρειάζεται κανείς να είναι γιατρός βέβαια για να επηρεαστεί η αποτελεσματικότητά στην εργασία του από κάτι τέτοιο. Μπορεί να είναι ευκολότερο να ασχοληθείτε με τα ευκολότερα καθήκοντα ξεκινώντας την ημέρα σας στο γραφείο, αυτό όμως θα σας στερήσει την ευκαιρία να αφοσιωθείτε σε μεγαλύτερα και ίσως πιο επείγοντα projects.
Η λύση είναι απλή σύμφωνα με τους ερευνητές. Είναι σημαντικό να καθορίζετε τις προτεραιότητές σας και να ασχολείστε πρώτα με αυτές. Μπορεί να ακούγεται προφανές, όμως πολλοί άνθρωποι δυσκολεύονται να τις αναγνωρίσουν και να διαμορφώσουν σύμφωνα με αυτές την ημέρα στην εργασία τους. Ένα άλλο tip είναι να ξεκινήσετε την ημέρα σας ολοκληρώνοντας 2 εύκολα καθήκοντα (ναι, σβήστε τα από τη λίστα σας!) και στη συνέχεια να αφοσιωθείτε στα πιο σημαντικά.
Επομένως, την επόμενη φορά που θα κάνετε μια λίστα καθηκόντων, ξανασκεφτείτε το!
Πηγή: nymag.com
Δημοσιεύτηκε στο semifind.gr