by Institute of Entrepreneurship Development iED

Startups στην Ελλάδα: Ποια Είναι η Εικόνα Σήμερα

Η οικονομική κρίση που ξέσπασε μέσα στην προηγούμενη δεκαετία επηρέασε την αγορά εργασίας, οδηγώντας πολλές εταιρίες σε ολικό κλείσιμο. Ωστόσο, ενίσχυσε την επιχειρηματική πρωτοβουλία και οδήγησε πολλούς ανθρώπους στην αναζήτηση νέων επιλογών απασχόλησης. 

Ο όρος startup ήταν άγνωστος σε πολλούς μέχρι τότε, σήμερα όμως είναι ευρέως διαδεδομένος κερδίζοντας όλο και περισσότερο έδαφος στην παγκόσμια επιχειρηματική σκηνή. Πρόκειται, λοιπόν, για μια νέα μορφή επιχειρηματικότητας η οποία έφερε αλλαγές στα επιχειρηματικά δρώμενα προσελκύοντας όλο και περισσότερους ανθρώπους και συμβάλλοντας δραστικά στην αναπτυξιακή διαδρομή της χώρας μας.   

Τι Είναι Startup; 

Νεοφυείς επιχειρήσεις θεωρούνται οι επιχειρήσεις που σχηματίζονται με σκοπό την ταχεία ανάπτυξη τους, έχοντας ελάχιστους οικονομικούς πόρους. Υιοθετούν τον όρο startup προσωρινά, καθώς σηματοδοτεί το ξεκίνημα τους πριν εδραιωθούν και μετατραπούν σε τυπικές εταιρίες. Οι startup επιχειρήσεις είναι εστιασμένες στην καινοτομία και την τεχνολογία. Σκοπός τους είναι η μετατροπή μιας ιδέας σε ένα νέο προϊόν στην αγορά, ακαταμάχητου και αναντικατάστατου για τους καταναλωτές. 

Οι νεοφυείς επιχειρήσεις έχουν τις ρίζες τους στην καινοτομία, αντιμετωπίζοντας τις ελλείψεις των υπαρχόντων προϊόντων ή δημιουργώντας εντελώς νέες κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών, διαταράσσοντας έτσι τους εδραιωμένους τρόπους σκέψης και επιχειρηματικής δραστηριότητας για ολόκληρους κλάδους. 

Σε γενικές γραμμές, μια startup λειτουργεί όπως κάθε άλλη εταιρεία. Μια ομάδα εργαζομένων συνεργάζεται για να δημιουργήσει ένα προϊόν που θα αγοράσουν οι πελάτες. Αυτό που διακρίνει μια startup από άλλες επιχειρήσεις, ωστόσο, είναι ο τρόπος με τον οποίο το κάνει. Συνήθως ξεκινούν με υψηλό κόστος και περιορισμένα έσοδα, γι’ αυτό και αναζητούν κεφάλαια από διάφορες πηγές.  

Μια νεοφυής επιχείρηση μπορεί να δραστηριοποιείται σε οποιονδήποτε κλάδο και μπορεί να εντάξει την τεχνολογία και την καινοτομία. Ο τουρισμός, ο αγροτικός τομέας, η διατροφή, η επιστήμες ζωής και υγείας είναι ενδεικτικά μερικές από αυτές. 

Αξίζει να σημειωθεί πως οι επιχειρήσεις αυτές δεν πετυχαίνουν πάντα. Συχνά, ρισκάρουν και μόνο ένα μικρό ποσοστό τους καταφέρνει εν τέλη να επιβιώσει και να εδραιωθεί.  

Μια επιχείρηση παύει να θεωρείτε startup όταν έχει καταφέρει να φέρει στην αγορά το προϊόν της, έχει σταθερούς πελάτες και μια σταθερή ροή κερδών. Συνήθως οι εταιρίες αυτές βρίσκουν κάποια πηγή χρηματοδότησης προκειμένου να μπορέσουν να επιβιώσουν και να επιτύχουν. Από την άλλη, δεν είναι λίγες οι πολυεθνικές και οι μεγάλες εταιρίες που αποφασίζουν να απορροφήσουν κάποια startup λόγω της ιδέας της.  

Οι Ελληνικές Startups 

Οι startups στην Ελλάδα αυξάνονται συνεχώς κάνοντας αισθητή την παρουσία τους στην εγχώρια οικονομική σκηνή και κερδίζοντας ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος στην επιχειρηματική δραστηριότητα.  

Ο οργανισμός έρευνας και ανάλυσης «διαΝΕΟσις», πραγματοποίησε έρευνα με σκοπό να χαρτογραφήσει τις ελληνικές startups και το οικοσύστημα τους. Στα πλαίσια της έρευνας δημιουργήθηκε ένα ερωτηματολόγιο το οποίο κλήθηκαν να απαντήσουν 267 ιδρυτές startups στην Ελλάδα.

Από τα αποτελέσματα της έρευνας ενδεικτικά αξίζει να αναφερθούν τα εξής ποσοστά: 

  •  8 στους 10 ιδρυτές είναι άνδρες 
  •  9 στους 10 είναι νεότεροι από 44 ετών, ενώ περισσότεροι από το 50% είναι νεότεροι από 34 ετών 
  •  Το 68,2% των επιχειρηματιών έχει σαν πλήρη απασχόληση τη startup του 
  •  Το 35,2% αυτών των εταιρειών σήμερα δηλώνουν κερδοφόρες, ενώ περίπου οι μισές (47,9%) δηλώνουν ότι δεν κερδοφορούν στην παρούσα συγκυρία  
  •  Το 93%, ιδρύθηκε την περίοδο 2013-2020 με περισσότερες από τις μισές να βρίσκονται στην Αθήνα 

Το 2021 ήταν μια πολύ καλή χρονιά για την συνεχώς αναπτυσσόμενη ελληνική startup σκηνή όσον αφορά τη χρηματοδότηση επιχειρηματικών συμμετοχών και την έξοδο μερικών από αυτών από το πρώιμο στάδιό τους. Όπως προκύπτει από τη μελέτη «Startups in Greece 2021-2022» των Found.ation και EIT Digital, το 2021 σημειώθηκε ρεκόρ επενδύσεων από εταιρίες παγκόσμιας εμβέλειας σε ελληνικές startups. Είναι ξεκάθαρο, λοιπόν, πως τα ευρωπαϊκά και αμερικανικά επιχειρηματικά κεφάλαια λαμβάνουν υπόψη τη δύναμη των startups τεχνολογίας στην Ελλάδα. 

Οι Σημαντικές Επενδύσεις του 2021 

Η λίστα με τις επενδύσεις σε startups στην Ελλάδα συνεχώς μεγαλώνει. Ακολουθούν μερικές από τις σημαντικότερες επενδύσεις που έγιναν (ή και συζητήθηκαν) μέσα στο 2021: 

Moosend 

Πρόκειται για μια ελληνική εταιρεία που ασχολείται με το email marketing, προσφέροντας υπηρεσίες αυτοματοποίησης στους πελάτες της. Τον Μάϊο του 2021, η Sitecore, ένας παγκόσμιος ηγέτης λογισμικού διαχείρισης ψηφιακού περιεχομένου με έδρα τη Δανία, προχώρησε στην εξαγορά της Moosend. Η Sitecore πολύ γρήγορα προχώρησε στη δημιουργία του νέου τεχνολογικού της hub στην Αθήνα, όπου αναμένεται να το ενισχύσει με το άνοιγμα περίπου 100 νέων θέσεων εργασίας. 

Viva Wallet 

Η Viva Wallet είναι η πρώτη ευρωπαϊκή neobank η οποία παρέχει υπηρεσίες σε 19 διαφορετικές γλώσσες και τη δυνατότητα πληρωμών σε δέκα νομίσματα. Παράλληλα, είναι επίσημο μέλος της Visa και της MasterCard για υπηρεσίες acquiring και issuing. Το Σεπτέμβριο του 2021 άρχισε να γίνεται λόγος για την εξαγορά της από τον αμερικανικό τραπεζικό όμιλο JPMorgan Chase. Τελικά στις αρχές αυτού του χρόνου η συμφωνία έκλεισε. Πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες συμφωνίες εξαγοράς που έχουν γίνει μέχρι σήμερα στην Ελλάδα. 

Douleutaras 

Είναι η πρώτη ελληνική εταιρία που μέσα σε μόνο πέντε έτη λειτουργίας κατάφερε να δημιουργήσει τη μεγαλύτερη πλατφόρμα παροχής οικιακών υπηρεσιών. Ο πελάτης έχει τη δυνατότητα, σε πραγματικό χρόνο, να αναζητήσει, να βρει και τελικά να επιλέξει τον επαγγελματία που χρειάζεται. Ο ελληνικός όμιλος Olympia είναι ένας διεθνής επενδυτικός όμιλος. Στόχος του είναι να στηρίζει την καινοτομία που δίνει πραγματικές λύσεις στον καταναλωτή και τις καθημερινές του ανάγκες. Στο πλαίσιο, λοιπόν, της στρατηγικής που έχει καταστρώσει ο όμιλος για τη στήριξη της καινοτομίας, ανακοίνωσε την άνοιξη του περασμένου έτους την επένδυση του σε αυτή την πλατφόρμα.  

Accusonus  

Η ελληνική Accusonus, είναι μια startup που ιδρύθηκε το 2013 και εξειδικεύεται στις καινοτόμες τεχνολογίες γύρω από τον ψηφιακό ήχο. Είναι μια από τις πρώτες παγκοσμίως εταιρίες  που εισάγαγε την τεχνητή νοημοσύνη στη ψηφιακή μουσική παραγωγή και επεξεργασία. Ήδη από το Σεπτέμβριο του 2021 είχαν ξεκινήσει οι συζητήσεις εξαγοράς της Accusonus από τον αμερικανικό κολοσσό Meta (πρώην Facebook). Το Facebook βρίσκεται ακόμη σε προχωρημένες συζητήσεις για την εξαγορά της ελληνικής εταιρείας προηγμένης ηχητικής τεχνολογίας Accusonus αλλά και την ίδρυση ελληνικής θυγατρικής εταιρείας. Είναι ωστόσο προφανές πως μια τέτοια ενέργεια μόνο θετικά θα μπορούσε να επιφέρει στην παγκόσμια εικόνα της χώρας μας.  

Η Πρωτοβουλία Elevate Greece 

Tο Elevate Greece είναι μια πρωτοβουλία της Ελληνικής Κυβέρνησης. Προσφέρει σε βάθος πληροφορίες, στηρίζοντας έμπρακτα το ελληνικό οικοσύστημα των startups.  

Αποτελεί την ψηφιακή πύλη για τις νεοφυείς επιχειρήσεις και το επίσημο μητρώο καταγραφής τους στην Ελλάδα. Στόχος του είναι να προσφέρει οφέλη και πλεονεκτήματα και να αναδείξει την παρουσία του ισχυρού οικοσυστήματος καινοτομίας. Παράλληλα λειτουργεί ως πόλος έλξης για επενδυτές, τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό.  

Μέχρι στιγμής η πρωτοβουλία του Elevate έχει βοηθήσει τη χρηματοδότηση 301 startups στην Ελλάδα, με κεφάλαια που ξεπερνούν τα 2 εκατομμύρια ευρώ.  

Οι νεοφυείς επιχειρήσεις αποτελούν ουσιαστικό μέρος της οικονομίας καθώς συμβάλλουν στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Παρέχουν επίσης καινοτομία για τις υπάρχουσες βιομηχανίες, αναλαμβάνοντας κινδύνους που ενδεχομένως μια τυπική εταιρεία δεν θα έκανε. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι startup επιχειρήσεις εκτιμώνται τόσο υψηλά, επειδή είναι το μέσο και η ελπίδα αλλαγής για την επιχειρηματικότητα και την οικονομία. 

Τελευταία Νέα

Accessibility: 5 Συχνά Λάθη στην Ιστοσελίδα...

του Στέλιου Αμπατζίδη  Τις τελευταίες δεκαετίες, το Διαδίκτυο έχει αποκτήσει δισεκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως. Οι κυριότεροι λόγοι χρήσης του διαδικτύου σχετίζονται με την ενημέρωση και την ψυχαγωγία. Κατά πόσο όμως...

Niche Marketing και Ανάπτυξη Στρατηγικής

της Ευρυδίκης Μαρκοπούλου Μία τάση στην αγορά, την οποία επιλέγουν να ακολουθήσουν οι επιχειρήσεις είναι αυτή του niche marketing. Ουσιαστικά, απευθύνονται σε ένα μικρό μέρος της αγοράς,...

Διαγωνισμός Επιχειρηματικότητας BIG InternPrize στη Μάλτα:...

Το καλοκαίρι του 2022 το Erasmus+ έργο BIG InternPrize διοργάνωσε ένα εκπαιδευτικό ταξίδι στη Μάλτα για φοιτητές από όλη την Ευρώπη με ενδιαφέρον για...

Τεχνητή Νοημοσύνη και Marketing

του Στέλιου Αμπατζίδη Ο κορωνοϊός είχε σημαντική επίδραση στον τομέα της διαφήμισης και του μάρκετινγκ. Οι επιχειρήσεις καλούνται να προσαρμοστούν και να ανταπεξέλθουν στις νέες συνθήκες,...

8 Tips για πιο Παραγωγική Εργασία

της Ελευθερίας Χασάπη Από τον Μαρξ ως παραγωγική ορίζεται η εργασία που παράγει αξίες χρήσης, δηλαδή η δραστηριότητα που οδηγεί στην παραγωγή χρήσιμων πραγμάτων. Μόνο από τον ορισμό της παραγωγικής εργασίας γίνεται...