Digital marketing, ένας τομέας που απασχολεί όλο και περισσότερο τα στελέχη του μάρκετινγκ, τους επιχειρηματίες και τους φοιτητές, καθώς ο τρόπος της επικοινωνίας αλλάζει και γίνεται digital, δημιουργώντας την ανάγκη για γνώση και επαγγελματική εμπειρία. Τα αναπάντητα ερωτήματα είναι πολλά, γι αυτό και μιλήσαμε με τον πλέον ειδικό για digital και social media marketing, Αποστόλη Αϊβαλή, ο οποίος είναι Managing Partner της aival.com και σύμβουλος επιχειρηματικής στρατηγικής σε επιχειρήσεις και startups, ώστε να μας τα απαντήσει όλα.
Έχει ζήτηση στην Ελλάδα ή το εξωτερικό το επάγγελμα του Digital & Social Media Marketing Specialist;
Ναι. Αυτή την στιγμή έχει μεγάλη ζήτηση. Οι επιχειρήσεις όπως και διαφημιζόμενοι ενσωματώνουν τα νέα αυτά κανάλια στις δραστηριότητές τους και έτσι αναζητούν ανθρώπους που γνωρίζουν καλά το αντικείμενο. Αναζητούν τον digital marketing ‘super ήρωα’ όπως λέω και στις ομιλίες μου. Αυτός ο ‘ήρωας’ πρέπει να γνωρίζει καλά ‘όλα αυτά’ αν γίνεται. Η ζήτηση τον τελευταίο καιρό έχει αυξηθεί πολύ καθώς οι γνώσεις digital marketing είναι αναγκαίες σε όλες τις θέσεις και για κάθε ιεραρχία στις επιχειρήσεις. Έτσι αυτή η κατάρτιση είναι απαραίτητη για την βασική λειτουργία της επιχείρησης (marketing, πωλήσεις, δημόσιες σχέσεις, διοίκηση, ανθρώπινο δυναμικό κ.ο.κ.). Στο εξωτερικό τα πράγματα είναι πολύ πιο ώριμα και οι Digital θέσεις πλέον έχουν εξειδικευτεί.
Τι πρέπει να γνωρίζει καλά ένας Digital & Social Media Marketing Specialist;
Καλό είναι να γνωρίζει καλά όλα τα διαθέσιμα digital marketing εργαλεία και κανάλια. Για παράδειγμα θα πρέπει να γνωρίζει Email marketing, Mobile marketing, Social media marketing και Web Marketing ενέργειες. Θα πρέπει να γνωρίζει για το κάθε ένα κανάλι από τα παραπάνω την μεθοδολογία αλλά και ιδιαιτερότητες του. Θεωρώ επίσης απαραίτητο να γνωρίζει όλα τα σημαντικά social media και social networks και τα features τους. Όχι μόνο το Facebook και το Twitter. Όλα αυτά είναι μία καλή αρχή.
Γίνεται ένας άνθρωπος Digital & Social Media Marketing Specialist να τα κάνει όλα; One-man-show δηλαδή;
Πρακτικά όχι. Αυτό το τονίζω παντού και πάντα. Είναι καλό να έχει κάποιος πολύπλευρη κατάρτιση (σε θέματα και στρατηγικής από τη μία αλλά και υλοποίησης από την άλλη). Αλλά είναι πρακτικά αδύνατον κάποιος να υλοποιεί τα πάντα σε 8 ώρες και να είναι ταυτόχρονα designer, προγραμματιστής, πωλητής, εξυπηρέτηση και social media manager. Οι περισσότερες επιχειρήσεις δεν το γνωρίζουν αυτό οπότε αναζητούν αυτόν τον έναν ήρωα και αναμένουν από αυτόν να τα ξέρει και να τα κάνει όλα. Αργότερα όμως όταν καταλαβαίνουν το μέγεθος της εργασίας που απαιτείται, τελικά προσλαμβάνουν περισσότερους ανθρώπους με παρόμοιες γνώσεις και εξειδικεύουν τις θέσεις εργασίας.
Τι κατάρτιση απαιτείται για να γίνει κάποιος Digital Marketing Specialist; Ένα γενικό πτυχίο σε παρεμφερές αντικείμενο ή ένα απλό σεμινάριο δεν είναι αρκετό;
Δυστυχώς δεν υπάρχει κάποιο πρόγραμμα πανεπιστημιακών σπουδών ή ‘αναγνωρισμένο πτυχίο’ στο συγκεκριμένο αντικείμενο. Πόσο μάλλον να ανανεώνεται συνεχώς σύμφωνα με τις εξελίξεις. Ούτε γίνεται ένα σεμινάριο μέχρι 40 ώρες να καλύψει όσα απαιτούνται. Απαιτείται επαγγελματική κατάρτιση και όχι «κάποια» επιφανειακή ύλη μόνο. Η εκπαίδευση όπως και οι εκπαιδευτές πρέπει να προέρχονται από την πραγματική αγορά και με διεθνή γνώση και εμπειρία όχι μόνο τοπική. Η εκπαίδευση πρέπει να είναι τουλάχιστον 100 ωρών, όσες κατ’ ελάχιστο απαιτούνται ώστε κάποιος να μάθει τα πάντα αλλά να κάνει και αρκετές –απαραίτητες- πρακτικές εργασίες. Το Digital & Social Media Marketing Diploma στο οποίο συμμετέχω τώρα πληροί όλα τα παραπάνω. Είναι πληρέστατο από πλευράς ύλης (περιλαμβάνει όλες τις στρατηγικές, όλα τα κανάλια, όλες τις μορφές προβολής και όλες τις ορολογίες). Ανανεώνεται συνεχώς και ακολουθεί τις τελευταίες εξελίξεις της αγοράς (που αλλάζουν κάθε εβδομάδα).