by Institute of Entrepreneurship Development iED

Πράσινη Επιχειρηματικότητα: Στόχος η Βιώσιμη Ανάπτυξη

Τι είναι η πράσινη επιχειρηματικότητα και με ποιόν τρόπο μπορούν οι επιχειρήσεις να μετατραπούν σε “πράσινες”;

Η παγκόσμια περιβαλλοντική κρίση αυξάνεται εκθετικά τα τελευταία χρόνια. Οι άνθρωποι από τη φύση τους εξελίσσονται και καινοτομούν, όμως οι πράξεις τους έχουν τεράστια επίδραση στο περιβάλλον.  

Μερικά από τα κρίσιμα περιβαλλοντικά προβλήματα τις τελευταίες δεκαετίες είναι η κλιματική αλλαγή, η τρύπα του όζοντος, η όξινη βροχή, η εξαφάνιση της βιοποικιλότητας, η μόλυνση των υδάτων, η αλόγιστη εκμετάλλευση πόρων, όπως τα δάση ή τα αλιεύματα κ.α. 

Υπάρχει ανάγκη για αλλαγή και το καλύτερο μέρος για να ξεκινήσει κανείς είναι ο κόσμος των επιχειρήσεων. Εξάλλου, οι περισσότερες αλλαγές που επηρέασαν το περιβάλλον ξεκίνησαν από την περίοδο της Βιομηχανικής Επανάστασης.  

Η Βιώσιμη Ανάπτυξη  

Στα πλαίσια της κλιματικής αλλαγής δημιουργήθηκε η έννοια της βιώσιμης ανάπτυξης. Θα μπορούσαμε να ορίσουμε την έννοια της βιώσιμης ανάπτυξης ως το μοντέλο ανάπτυξης που ανταποκρίνεται στις ανάγκες του παρόντος, χωρίς να διακυβεύεται η ικανότητα των μελλοντικών γενεών να καλύψουν τις δικές τους ανάγκες.  

Στόχος είναι να μπορούν καλύπτονται οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά οφέλη αρμονικά χωρίς το ένα να επηρεάζει το άλλο. Το επιθυμητό αποτέλεσμα είναι μια κοινωνία όπου οι πόροι χρησιμοποιούνται για να συνεχιστεί η κάλυψη των ανθρώπινων αναγκών, χωρίς να υπονομεύεται η ακεραιότητα και η σταθερότητα του φυσικού συστήματος. 

Οι Πράσινες Επιχειρήσεις

Η έννοια και η αξία της πράσινης επιχειρηματικότητας μεγαλώνει ολοένα και περισσότερο. Τι είναι όμως η πράσινη επιχειρηματικότητα και που αποσκοπεί; 

Η επιχειρηματικότητα ως έννοια ορίζεται όταν τα άτομα προσπαθούν να καλύψουν ανάγκες και επιθυμίες που προκύπτουν στους ανθρώπους. Στόχος μιας επιχείρησης είναι η δημιουργία ενός νέου προϊόντος ή η εξέλιξη και η βελτίωση ενός ήδη υπάρχοντος.  

Η επιχειρηματική δραστηριότητα αποτελεί τη βάση της οικονομικής δραστηριότητας και της παραγωγής των αγαθών. Παίζει, λοιπόν, δραστικό ρόλο στην προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης και της ορθής διαχείρισης των φυσικών πόρων. Για το λόγο αυτό, οι επιχειρήσεις οφείλουν προς το περιβάλλον να υιοθετήσουν έναν περισσότερο οικολογικό τρόπο δραστηριότητας και να γίνουν περισσότερο πράσινες και φιλικές ως προς αυτό. 

Όταν χρησιμοποιούμε τον όρο πράσινη επιχειρηματικότητα αναφερόμαστε στην επιχειρηματικότητα εκείνη που σκοπό έχει τη διαφύλαξη και προστασία του περιβάλλοντος και των φυσικών πόρων, στην διαδικασία εκπλήρωσης και κάλυψης των ανθρωπίνων αναγκών. Είναι δηλαδή η επιχειρηματικότητα που στοχεύει στη δημιουργία μιας βιώσιμης κοινωνίας όπου όλα θα λειτουργούν αρμονικά. 

Μια πράσινη επιχείρηση προσπαθεί να κάνει τις διαδικασίες ως προς την παραγωγή των προϊόντων όσο πιο φιλικές προς το περιβάλλον, μειώνοντας τις επιπτώσεις της προς αυτό. Αυτές οι διαδικασίες αφορούν όλο το φάσμα της δραστηριότητάς της, τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιεί, την παραγωγή, τη διανομή κ.ά.  

Οι πράσινες επιχειρήσεις έρχονται με λύσεις που έχουν παγκόσμια εφαρμογή και μπορούν να βοηθήσουν στη διάσωση του περιβάλλοντος. Ωστόσο δεν θα πρέπει κανείς να αγνοεί το γεγονός πως οι επιχειρήσεις αυτές φροντίζουν ώστε οι λύσεις που βρίσκουν να μην έχουν αρνητικές οικονομικές επιπτώσεις στις ίδιες. Αποκτούν, δηλαδή, μεγαλύτερη οικολογική συνείδηση, δεν παύει όμως προτεραιότητα τους να είναι το κέρδος.  

Το πιο σημαντικό είναι ότι η πράσινη επιχειρηματικότητα θα πρέπει να έχει μακροπρόθεσμο αντίκτυπο. Η δημιουργία λύσης σε ένα πρόβλημα που απλά δεν θα είναι εφαρμόσιμη τα επόμενα χρόνια δεν αποτελεί επιλογή για την αειφόρο ανάπτυξη.  

Πως Μετατρέπονται οι Επιχειρήσεις σε Πράσινες; 

Η διαδικασία για να μπορέσει να γίνει μια επιχείρηση πράσινη δεν είναι απλή. Σαφώς και η υιοθέτηση πρακτικών όπως η χρήση ανακυκλώσιμων υλικών καθώς και η μείωση κατανάλωσης χαρτιού και αντικατάστασής του είναι σημαντικά πρώτα βήματα. Παρόλα αυτά δεν είναι αρκετά και οι επιχειρήσεις δεν θα πρέπει να στέκονται μόνο σε αυτά.  

Οι επιχειρηματίες που επιθυμούν να γίνουν “πράσινοι” θα πρέπει να μάθουν για όλες τις eco-friendly τεχνολογίες για τη μεταμόρφωσή τους. Θα πρέπει να προσδιορίσουν τη φύση της επιχείρησής τους και να καταλήξουν σε δραστηριότητες εστιασμένες στην τεχνογνωσία τους.  

Στόχος των επιχειρήσεων θα πρέπει να είναι η εισαγωγή καινοτόμων οικολογικών λύσεων καθώς και η ανάπτυξη επιχειρησιακών μοντέλων που να οδηγούν σε ένα βιώσιμο περιβάλλον.  

Τέλος, οι υπάρχουσες επιχειρήσεις μπορούν να υιοθετήσουν μια περισσότερο πράσινη συμπεριφορά μέσα από τη συνεργασία τους με επιχειρήσεις που ειδικεύονται σε θέματα περιβαλλοντικής διαχείρισης. Πρόκειται για μια αρκετά ασφαλής τακτική για τις επιχειρήσεις. Μέσω της συνεργασίας και της καθοδήγησης, μπορούν να εξοικονομήσουν πολύτιμο χρόνο. Επιπλέον, δεν χρειάζεται να πάρουν κάποιο ρίσκο και η πιθανότητα λάθους μειώνεται, καθώς καθοδηγούνται από εταιρίες που είναι ήδη γνώστες του θέματος.

Εν κατακλείδι, μια πράσινη επιχείρηση μπορεί να αποκομίσει μόνο θετικά αποτελέσματα. Μια επιχείρηση που ακολουθεί διάφορες πράσινες πρακτικές αποκτά σαφώς καλύτερη φήμη και εικόνα στην αγορά εργασίας. Ταυτόχρονα, μέσω της μείωσης των περιβαλλοντικών πόρων, εξοικονομεί και χρήματα. Επομένως, η πράσινη επιχειρηματικότητα συμβάλλει στη βιώσιμη ανάπτυξη και βοηθάει τις ίδιες επιχειρήσεις να ξεχωρίσουν από τον ανταγωνισμό.

Τελευταία Νέα

Accessibility: 5 Συχνά Λάθη στην Ιστοσελίδα...

του Στέλιου Αμπατζίδη  Τις τελευταίες δεκαετίες, το Διαδίκτυο έχει αποκτήσει δισεκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως. Οι κυριότεροι λόγοι χρήσης του διαδικτύου σχετίζονται με την ενημέρωση και την ψυχαγωγία. Κατά πόσο όμως...

Niche Marketing και Ανάπτυξη Στρατηγικής

της Ευρυδίκης Μαρκοπούλου Μία τάση στην αγορά, την οποία επιλέγουν να ακολουθήσουν οι επιχειρήσεις είναι αυτή του niche marketing. Ουσιαστικά, απευθύνονται σε ένα μικρό μέρος της αγοράς,...

Διαγωνισμός Επιχειρηματικότητας BIG InternPrize στη Μάλτα:...

Το καλοκαίρι του 2022 το Erasmus+ έργο BIG InternPrize διοργάνωσε ένα εκπαιδευτικό ταξίδι στη Μάλτα για φοιτητές από όλη την Ευρώπη με ενδιαφέρον για...

Τεχνητή Νοημοσύνη και Marketing

του Στέλιου Αμπατζίδη Ο κορωνοϊός είχε σημαντική επίδραση στον τομέα της διαφήμισης και του μάρκετινγκ. Οι επιχειρήσεις καλούνται να προσαρμοστούν και να ανταπεξέλθουν στις νέες συνθήκες,...

8 Tips για πιο Παραγωγική Εργασία

της Ελευθερίας Χασάπη Από τον Μαρξ ως παραγωγική ορίζεται η εργασία που παράγει αξίες χρήσης, δηλαδή η δραστηριότητα που οδηγεί στην παραγωγή χρήσιμων πραγμάτων. Μόνο από τον ορισμό της παραγωγικής εργασίας γίνεται...