του Νικόλα Μπραούλια
Μία από τις διαφορές μεταξύ ανθρώπων με και χωρίς αναπηρία, είναι η διαδικασία των αγορών. Τα ψώνια, όπως λέμε, συνιστούν δυσκολία για τους πρώτους και αναψυχή για τους δεύτερους. Μεγάλο ρόλο στην προσπάθεια μετατροπής μιας επιχείρησης σε επιχείρηση φιλική προς πελάτες με αναπηρία, παίζει το επίπεδο προσβασιμότητας του περιβάλλοντος.
Πώς αλλάζει το περιβάλλον για να γίνει η επιχείρηση φιλική προς τα άτομα με αναπηρία; Αλλάζει τη στάση της σε τρία ζητήματα προσβασιμότητας: τη γλώσσα, την επικοινωνία και τον σχεδιασμό κτηρίου.
Χρήση της Γλώσσας
Ο σεβασμός και η ευγένεια είναι απαραίτητο στοιχείο μίας επιτυχημένης εξυπηρέτησης πελατών. Όταν, λοιπόν, σχεδόν ένας στους τέσσερις (¼) πελάτες είναι ΑμεΑ, ο λεξιλογικός χειρισμός οφείλει να διακατέχεται από τακτ. Έτσι, είτε απευθυνόμαστε διαδικτυακά είτε ζωντανά, πρέπει να προσέχουμε η έννοια του ατόμου να προηγείται της έννοιας της αναπηρίας. Ουσιαστικά, ο χαρακτηρισμός “άτομα με αναπηρία” είναι περιγραφικά ορθός, χωρίς να προσβάλλει ή να φέρνει σε δύσκολη θέση τους πελάτες.
Όσον αφορά ειδικότερες κατηγορίες αναπηρίας, οι σωστοί όροι είναι “χρήστες αναπηρικού αμαξιδίου” και “άτομα με νοητική αναπηρία”. Άλλες επιλογές, αν και φαινομενικά ακίνδυνες, ρισκάρουν να δημιουργηθεί αίσθημα δυσφορίας στον εκάστοτε πελάτη. Αυτό θα ήταν κακό και για την εμπειρία του ίδιου, αλλά και για το brand της εταιρίας.
Δίοδοι Επικοινωνίας
Στόχος είναι η μετατροπή της ενδοεταιρικής ιδεολογίας σε νοοτροπία συμπερίληψης και ισότητας, αλλά και η άμεση προβολή της αλλαγής. Αυτό σημαίνει ότι δημιουργούνται νέες εναλλακτικές για τα έγγραφα και το περιεχόμενο μίας επιχείρησης. Μερικά παραδείγματα: Κώδικας Braille, μεγαλύτερη γραμματοσειρά, talking books, αρχεία που διαβάζονται με βάση την αφή, μετάφραση στη νοηματική διάλεκτο.
Παράλληλα, διαφορετικοί τύποι ανάγνωσης και πληροφόρησης πρέπει να συνοδεύουν μενού, καταλόγους, ανακοινώσεις και διαφημίσεις, στο επίσημο εργασιακό περιβάλλον, αλλά και σε εξωτερικές εκδηλώσεις και εταιρικές παρουσιάσεις.
Ύστερα από την ραγδαία ψηφιοποίηση της εργασιακής εμπειρίας, η κατανόηση και διευκόλυνση των ΑμεΑ είναι απαραίτητη για ιστοσελίδες και e-shop. Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να αναζητήσετε τις Οδηγίες για την Προσβασιμότητα του Περιεχομένου του Ιστού, έκδοση 2.0 (WCAG 2.0). Έτσι, στο διαδικτυακό μας περιεχόμενο θα έχουν πλέον πρόσβαση άνθρωποι, που αδυνατούσαν, λόγω ακοής, όρασης και άλλων δυσκολιών ή παθήσεων.
Για να διαβάσετε το υπόλοιπο άρθρο του citycampus.gr πατήστε εδώ.