Το 2010, το online crowdfunding αποτέλεσε σχετικά μικρή αγορά καταγράφοντας χρηματοδότηση ύψους 880 εκατομμυρίων δολαρίων. Πέντε χρόνια αργότερα, με εντυπωσιακά γρήγορους ρυθμούς, η χρηματοδότηση μέσω crowdfunding άγγιξε τα 16 δις δολάρια το 2014. Το 2015 το ύψος χρηματοδότησης μέσω crowdfunding αναμένεται να ξεπεράσει τα 34 δις δολάρια τη στιγμή που το ύψος χρηματοδότησης μέσω VCs ετησίως φτάνει τα 30 δις δολάρια το χρόνο.
Η βιομηχανία crowdfunding έχει πλέον εδραιωθεί και διπλασιάζεται κάθε χρόνο ενώ ταυτόχρονα αναπτύσσει διαρκώς νέες επιλογές που περιλαμβάνουν rewards, δωρεές, μετοχές και χρέος/δανεισμό.
Πώς λειτουργεί το Crowdfunding;
Ο ενδιαφερόμενος υποβάλλει αίτημα για crowdfunding σε μια διαδικτυακή πλατφόρμα οργανώνοντας μια καμπάνια και προσφέροντας διάφορα πακέτα χρηματοδότησης. Οι υποστηρικτές (backers) μπορούν να προσφέρουν από 1 μέχρι εκατοντάδες ευρώ. Στην παραδοσιακή μορφή του crowdfunding οι υποστηρικτές δε γίνονται μέτοχοι. Σε αντάλλαγμα τους δίνονται ανάλογα με τη δωρέα τους αποκλειστικά προνόμια, τα λεγόμενα «perks», τα οποία μπορεί να είναι δώρα, εκπτώσεις, συλλεκτικές εκδόσεις (rewards-based funding). Για τη rewards-based μορφή crowdfunding δημοφιλέστερες πλατφόρμες είναι η Indiegogo και η Kickstarter. Αυτό που θα πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα είναι το τι συμβαίνει με τα χρήματα που έχουν συγκεντρωθεί αν δεν επιτευχθεί ο αρχικός στόχος. Στην περίπτωση της Kickstarter υπάρχει το «all-or-none financing» που σημαίνει πως αν δε συγκεντρώσεις το 100% του ποσού που έθεσες σαν αρχικό χρηματοδοτικό στόχο, δεν παίρνεις τίποτα και δεν μπορείς να κρατήσεις αυτά που οι backers συνεισέφεραν στην καμπάνια σου. Η Indiegogo έχει διαφορετική φιλοσοφία και σου επιτρέπει, εφόσον πληρώσεις μέχρι και 9% επί του κεφαλαίου που συγκεντρώθηκε, να κρατήσεις τα κεφάλαια που συγκεντρώθηκαν ακόμα κι αν δεν εκπληρώθηκε ο αρχικός στόχος. Ο στόχος που θέσατε στην αρχή δεν μπορεί να αλλάξει στην πορεία.
Τι είναι το Equity Crowdfunding;
Τον τελευταίο καιρό την εμφάνισή του έχει κάνει μια νέα μορφή crowdfunding, το equity crowdfunding, με το οποίο μια νέα επιχείρηση ή start-up συγκεντρώνει επενδύσεις στα πρώτα της στάδια μέσω του διαδικτύου. Η διαφορά με το crowdfunding, όπως το γνωρίζουμε μέχρι τώρα, είναι πως οι υποστηρικτές γίνονται μέτοχοι στην εταιρεία σας ή αγοράζουν χρέος/δανείζουν και θα επωφεληθούν μελλοντικά. Πλατφόρμες για equity crowdfunding είναι η Crowdfunder και η Circle Up. Η Crowdfunder λειτουργεί με μια flat χρέωση μερικών δολαρίων κάθε μήνα, ενώ η Circle Up παίρνει ποσοστό επί των κεφαλαίων που συγκεντρώθηκαν της κλίμακας του 7-10%.
Όπως είναι λογικό, όταν μιλάμε για equity crowdfunding, επενδυτές και μετοχές, ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να ικανοποιήσει ένα minimum απαιτήσεων εάν προσδοκά να έχει αποτέλεσμα και να χειριστεί την καμπάνια του με ακόμα μεγαλύτερη υπευθυνότητα και συνέπεια. Αρχικά, ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να διαθέτει ένα αξιόπιστο πλάνο και μια σωστή επισκόπηση του εγχειρήματός του και φυσικά μια ήδη υπάρχουσα εταιρεία. Στη συνέχεια, θα πρέπει να έχει το λεγόμενο «term sheet», μια αρχική συμφωνία η οποία θα περιγράφει συνοπτικά τι προσφέρεται στους επενδυτές (μετοχές, χρέος, convertible notes) και με ποιους όρους. Επιπλέον, θα πρέπει να υπάρχει ένα οικονομικό πλάνο που θα εξηγεί ζητήματα όπως το πώς θα χρησιμοποιηθούν τα κεφάλαια, τα προβλεπόμενα έσοδα μέσα στο χρόνο κ.α. Τέλος, πρέπει να υπάρχουν οι νομικές συμφωνίες με τις οποίες θα ρυθμιστούν νομικά ζητήματα, όπως το τι δικαιώματα που θα έχουν οι επενδυτές.