by Institute of Entrepreneurship Development iED

Τι είναι στρατηγική;

Έρχομαι συχνά σε επαφή με πολύ κόσμο που μου κάνει αυτή την ερώτηση. Πολλοί μπορεί να το γνωρίζετε όμως επειδή το blog επισκέπτονται και άνθρωποι με λιγότερες γνώσεις σε θέματα επιχειρηματικότητας, θεωρώ χρήσιμο να πούμε μερικά πράγματα ώστε να το καταλάβουμε όλοι.

Καταρχήν η λέξη έχει τις ρίζες της στην αρχαία Ελλάδα, όπου σήμαινε την τέχνη του σχεδιασμού και της διεξαγωγής ενός πολέμου. Προέρχεται από την σύνθεση των λέξεων στρατός + άγω (οδηγώ). Στην εποχή μας ο όρος έχει επεκταθεί, και εφαρμόζεται με επιτυχία στον χώρο των επιχειρήσεων, σαν η τέχνη της προετοιμασίας και της υλοποίησης ενός επιχειρηματικού πλάνου, όπου καθορίζονται οι βασικοί μακροχρόνιοι στόχοι της επιχείρησης, αλλά και ο τρόπος υλοποίησης τους.

Η επιχειρηματική στρατηγική (στο βάθος) έχει έναν κύριο στόχο: Την αύξηση της κερδοφορίας της επιχείρησης. Από εκεί ξεκινούν όλα. Κάθε επιχείρηση προσπαθεί να ανταγωνιστεί επιτυχημένα, να βρει σωστούς συνεργάτες, να πάρει σωστές αποφάσεις και να κερδίσει περισσότερους πελάτες. Προσπαθεί να αυξήσει τα κέρδη της. Ο τρόπος με τον οποίο θα τα καταφέρει, έχει να κάνει με την στρατηγική που πρόκειται να ακολουθήσει.

Η στρατηγική περιλαμβάνει δύο ξεχωριστά και βασικά στάδια:

  • το στάδιο του σχεδιασμού
  • και το στάδιο κατά το οποίο ο σχεδιασμός γίνεται πράξη, δηλαδή το στάδιο εκτέλεσης ή εφαρμογής.

Ο Michael Porter αναφέρει “οποιαδήποτε επιχείρηση κερδίζει πολύ μεγαλύτερη απόδοση από ίδιες επιχειρήσεις του κλάδου, οφείλετε σε μια διαφοροποιημένη και καλλίτερη στρατηγική που ακολουθεί”.

Η αεροπορική εταιρεία, Easy-Jet, δεν ακολουθεί τα συνηθισμένα. Αποφεύγει τα πολύ μεγάλα αεροδρόμια. Δραστηριοποιείτε μόνον στην Ευρώπη και πετάει σε συγκεκριμένες πόλεις που έχει επιλέξει. Δεν παρέχει φαγητό. Προσφέρει μόνον μια κατηγορία θέσεων όπου όσο νωρίτερα “κλίνεις” την πτήση, τόσο λιγότερο πληρώνεις. Είναι οικονομική. Δεν χρησιμοποιεί ταξιδιωτικά πρακτορεία, ενθαρρύνοντας την χρησιμοποίηση του internet, και εξόφληση μέσω πιστωτικής κάρτας. Είναι διαφορετική από τις υπόλοιπες.

Το σουηδικό κατάστημα επίπλων ΙΚΕΑ λειτουργεί επίσης διαφορετικά. Χρησιμοποιεί την αυτοεξυπηρέτηση (self service) όπως ένα super-market και όχι πωλητές όπως τα περισσότερα καταστήματα του κλάδου. Παρέχει σχέδια χαμηλού κόστους, με στιλ και λειτουργικότητα. Έπιπλα που προσαρμόζονται στο σύγχρονο σπίτι. Συναρμολογούμενα από τον ίδιο τον πελάτη και όχι από τον κατασκευαστή. Με τον τρόπο αυτό ο πελάτης γίνεται “συμμέτοχος” στο προϊόν και η εταιρεία πετυχαίνει να μειώσει το κόστος.

Τα δυο αυτά παραδείγματα αναφέρονται σε όλη την διεθνή βιβλιογραφία, ως παραδείγματα επιτυχημένων εταιρειών που διαφοροποιήθηκαν από τους ανταγωνιστές τους. Η διαφοροποίηση αυτή δεν έγινε τυχαία. Ήταν αποτέλεσμα “στρατηγικής” επιλογής.

Ελπίζω να βοήθησα λίγο. Θα πρέπει πάντα να θυμάστε ότι η στρατηγική θέτει κατευθύνσεις. Δημιουργεί στόχους. Οραματίζεται το μέλλον. Μειώνει την αβεβαιότητα και σας βοηθάει να “διαφοροποιηθείτε” από τους ανταγωνιστές σας. Σας βοηθάει να πάρετε ορθές αποφάσεις. Ο Yogi Berra κάποτε είπε, “Εάν δεν ξέρεις προς τα πού πηγαίνεις, το πιθανότερο είναι να καταλήξεις σε άλλο μέρος”. Εάν ακόμα δεν έχετε καταστρώσει κάποια στρατηγική για την πορεία της επιχείρησης σας στο μέλλον, καιρός να το κάνετε!

Δημοσιεύτηκε στο epixeirein.gr

Τελευταία Νέα

Νέα Πρόσκληση για Χρηματοδοτική Στήριξη Επενδύσεων...

Μικρομεσαίες επιχειρήσεις μπορούν να λάβουν επιχορηγήσεις έως και 50.000 ευρώ! Το πρόγραμμα επιχορήγησης επενδύσεων πράσινης μετάβασης του έργου STAGE ανακοίνωσε τη δεύτερη πρόσκληση του.   Το STAGE...

Εικονική Πραγματικότητα και Εκπαίδευση: Μια Νέα...

Η εικονική πραγματικότητα και η εκπαίδευση είναι δύο κλάδοι που αλληλεπιδρούν ραγδαία, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στη μάθηση. Με την τεχνολογική εξέλιξη των τελευταίων ετών,...

SEW Larissa 2024: Ολοκληρώθηκε με Επιτυχία...

Το SEW Larissa 2024 πραγματοποιήθηκε με πλήθος συμμετεχόντων την Πέμπτη 14 Μαρτίου, στο Πάρκο Καινοτομίας JOIST στην Λάρισα. Το Startup Europe Week, που τελεί...

Ανάπτυξη Ψηφιακών Δεξιοτήτων: Το Συνώνυμο της...

Στην εποχή της ψηφιακής επανάστασης, η ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων αποτελεί πυρήνα της προσωπικής και επαγγελματικής εξέλιξης. Με την ταχεία εξέλιξη της τεχνολογίας και την...

Γυναικεία Επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα: Προκλήσεις και...

Η ανάπτυξη της γυναικείας επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας. Παρά την εμφανή πρόοδο τα...