Έρχομαι συχνά σε επαφή με πολύ κόσμο που μου κάνει αυτή την ερώτηση. Πολλοί μπορεί να το γνωρίζετε όμως επειδή το blog επισκέπτονται και άνθρωποι με λιγότερες γνώσεις σε θέματα επιχειρηματικότητας, θεωρώ χρήσιμο να πούμε μερικά πράγματα ώστε να το καταλάβουμε όλοι.
Καταρχήν η λέξη έχει τις ρίζες της στην αρχαία Ελλάδα, όπου σήμαινε την τέχνη του σχεδιασμού και της διεξαγωγής ενός πολέμου. Προέρχεται από την σύνθεση των λέξεων στρατός + άγω (οδηγώ). Στην εποχή μας ο όρος έχει επεκταθεί, και εφαρμόζεται με επιτυχία στον χώρο των επιχειρήσεων, σαν η τέχνη της προετοιμασίας και της υλοποίησης ενός επιχειρηματικού πλάνου, όπου καθορίζονται οι βασικοί μακροχρόνιοι στόχοι της επιχείρησης, αλλά και ο τρόπος υλοποίησης τους.
Η στρατηγική περιλαμβάνει δύο ξεχωριστά και βασικά στάδια:
- το στάδιο του σχεδιασμού
- και το στάδιο κατά το οποίο ο σχεδιασμός γίνεται πράξη, δηλαδή το στάδιο εκτέλεσης ή εφαρμογής.
Ο Michael Porter αναφέρει “οποιαδήποτε επιχείρηση κερδίζει πολύ μεγαλύτερη απόδοση από ίδιες επιχειρήσεις του κλάδου, οφείλετε σε μια διαφοροποιημένη και καλλίτερη στρατηγική που ακολουθεί”.
Η αεροπορική εταιρεία, Easy-Jet, δεν ακολουθεί τα συνηθισμένα. Αποφεύγει τα πολύ μεγάλα αεροδρόμια. Δραστηριοποιείτε μόνον στην Ευρώπη και πετάει σε συγκεκριμένες πόλεις που έχει επιλέξει. Δεν παρέχει φαγητό. Προσφέρει μόνον μια κατηγορία θέσεων όπου όσο νωρίτερα “κλίνεις” την πτήση, τόσο λιγότερο πληρώνεις. Είναι οικονομική. Δεν χρησιμοποιεί ταξιδιωτικά πρακτορεία, ενθαρρύνοντας την χρησιμοποίηση του internet, και εξόφληση μέσω πιστωτικής κάρτας. Είναι διαφορετική από τις υπόλοιπες.
Το σουηδικό κατάστημα επίπλων ΙΚΕΑ λειτουργεί επίσης διαφορετικά. Χρησιμοποιεί την αυτοεξυπηρέτηση (self service) όπως ένα super-market και όχι πωλητές όπως τα περισσότερα καταστήματα του κλάδου. Παρέχει σχέδια χαμηλού κόστους, με στιλ και λειτουργικότητα. Έπιπλα που προσαρμόζονται στο σύγχρονο σπίτι. Συναρμολογούμενα από τον ίδιο τον πελάτη και όχι από τον κατασκευαστή. Με τον τρόπο αυτό ο πελάτης γίνεται “συμμέτοχος” στο προϊόν και η εταιρεία πετυχαίνει να μειώσει το κόστος.
Τα δυο αυτά παραδείγματα αναφέρονται σε όλη την διεθνή βιβλιογραφία, ως παραδείγματα επιτυχημένων εταιρειών που διαφοροποιήθηκαν από τους ανταγωνιστές τους. Η διαφοροποίηση αυτή δεν έγινε τυχαία. Ήταν αποτέλεσμα “στρατηγικής” επιλογής.
Ελπίζω να βοήθησα λίγο. Θα πρέπει πάντα να θυμάστε ότι η στρατηγική θέτει κατευθύνσεις. Δημιουργεί στόχους. Οραματίζεται το μέλλον. Μειώνει την αβεβαιότητα και σας βοηθάει να “διαφοροποιηθείτε” από τους ανταγωνιστές σας. Σας βοηθάει να πάρετε ορθές αποφάσεις. Ο Yogi Berra κάποτε είπε, “Εάν δεν ξέρεις προς τα πού πηγαίνεις, το πιθανότερο είναι να καταλήξεις σε άλλο μέρος”. Εάν ακόμα δεν έχετε καταστρώσει κάποια στρατηγική για την πορεία της επιχείρησης σας στο μέλλον, καιρός να το κάνετε!
Δημοσιεύτηκε στο epixeirein.gr