Η διαφορά νοοτροπίας που αφήνει την Ε.Ε. πίσω σε επενδύσεις σε startups σε σχέση με τις ΗΠΑ.
Ο Μίσα Μπενολιέ μεγάλωσε στη Γαλλία και έστησε την πρώτη τεχνολογική startup του εκεί, αλλά δεν θα ξεχάσει την ατμόσφαιρα περιπέτειας και αισιοδοξίας που επικρατούσε στο Σαν Φρανσίσκο, όπου και σπούδασε στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Έτσι, όταν συνέλαβε την ιδέα για μια εφαρμογή για smartphone που θα μπορούσε να στέλνει μηνύματα χωρίς σύνδεση διαδικτύου ή κινητής τηλεφωνίας, πήγε πίσω στην Καλιφόρνια για να κυνηγήσει το όνειρό του.
«Ήξερα ότι ο μόνος τρόπος για να αλλάξω τον κόσμο ήταν να βρίσκομαι εκεί», λέει ο Μπενολιέ, διευθύνων σύμβουλος της Open Garden, της εταιρείας παραγωγής της εφαρμογής αποστολής μηνυμάτων FireChat.
Η αλήθεια είναι, όπως επισημαίνει σε σχετικό άρθρο του και το Associated Press, ότι η Γηραιά Ήπειρος δεν παράγει κάτι αντίστοιχο των γιγάντων που δημιουργούνται στην Αμερική, όπως η Google, η eBay ή η Facebook. Τα καλύτερα και εξυπνότερα μυαλά προτιμούν να μεταναστεύουν στη Silicon Valley ή να πουλάνε τις ιδέες τους σε αμερικανικές εταιρείες αντί να τις υλοποιήσουν οι ίδιοι.
Τα στελέχη της Ευρ. Ένωσης στις Βρυξέλες προσπαθούν να βελτιώσουν την κατάσταση με ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο μεταρρυθμίσεων και κινήτρων, αλλά τα εμπόδια είναι πολλά. Προπαντός, η ΕΕ δεν διαθέτει την κουλτούρα ανάληψης ρίσκου και τα χρηματοπιστωτικά δίκτυα που απαιτούνται για την επέκταση των νεοφυών επιχειρήσεων του διαδικτύου σε παγκόσμιο επίπεδο.
«Στις ΗΠΑ, και ιδιαίτερα στη Silicon Valley, είναι έτοιμοι να υποστηρίξουν την οποιαδήποτε τρελή ιδέα» λέει ο Μπενολιέ. «Οι επιτυχημένες επιχειρήσεις συχνά προκύπτουν από τρελές ιδέες».
Οι Ευρωπαίοι επενδυτές θέλουν να βλέπουν ότι μια νέα εταιρεία μπορεί να παράγει έσοδα από την αρχή. Οι πολλές εταιρείες υψηλής τεχνολογίας της Ευρώπης εστιάζουν σε αγαθά που μπορούν να πουληθούν άμεσα ώστε να παράγουν τζίρο – βιομηχανικός εξοπλισμός, τρένα υψηλής ταχύτητα, ιατρικές συσκευές, και πυρηνική ενέργεια.
Οι εταιρείες διαδικτύου συχνά δεν έχουν καθόλου έσοδα στην αρχή. Για παράδειγμα, η Twitter και η Facebook πρώτα εστίασαν στους αριθμούς των χρηστών τους. Μόνο όταν καθιερώθηκαν σε παγκόσμιο επίπεδο άρχισαν να στρέφουν την προσοχή τους στο να βγάζουν λεφτά μέσω της διαφήμισης και άλλων στρατηγικών.
Αυτή η διαφορά στη νοοτροπία είναι κι ένας βασικός λόγος που η Ευρώπη έχει λιγότερες εταιρείες κεφαλαίων επιχειρηματικών συμμετοχών και λιγότερες επενδύσεις σε νεοφυείς επιχειρήσεις σε σχέση με τις ΗΠΑ ή την Ασία.
Τα τελευταία 5 χρόνια, τα κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών στις ΗΠΑ ξόδεψαν 167 δισεκατομμύρια δολάρια σε νέες ιδέες σε σύγκριση με μόλις 20 δισεκατομμύρια δολάρια που ξόδεψαν τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά κεφάλαια.
Επίσης, μόνο πέρυσι, οι αμερικανικές επενδύσεις σε startup ήταν 50 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ το αντίστοιχο ευρωπαϊκό νούμερο ήταν μόλις 4 δισεκατομμύρια δολάρια…
Δημοσιεύτηκε στο fortunegreece.com