Δε θα μπω στην διαδικασία να εξηγήσω γιατί μια επιχείρηση χρειάζεται να έχει παρουσία στο Facebook.
Θεωρώ πλέον κάθε ελεύθερος επαγγελματίας και ιδιοκτήτης επιχείρησης μπορεί να καταλάβει ότι δεν μπορεί να μείνει έξω από αυτό.
Μερικά γρήγορα στατιστικά:
- 802 εκατομμύρια ενεργοί χρήστες ημερησίως
- 609 εκατομμύρια ενεργοί χρήστες μέσω κινητού – ημερησίως
- 1,28 δις. ενεργοί χρήστες μηνιαίως
- 1,01 δις. ενεργοί χρήστες μέσω κινητού – μηνιαίως
Πηγή: Facebook
Επίσης, σύμφωνα με δημοσίευση του ίδιου του Facebook, στις 4 Ιουνίου 2014 υπήρχαν 30 εκατομμύρια ενεργές σελίδες μικρών επιχειρήσεων (εκ των οποίων οι 19 εκ. διαχειρίζονται μέσα από κινητά).
Εντυπωσιακά νούμερα.
Όλα αυτά μας δείχνουν ένα πράγμα. Ότι το Facebook (και αυτό που γενικότερα λέγεται κοινωνική δικτύωση) ήρθε για να μείνει! Δεν ήταν απλά μια μόδα.
Θεωρώ ότι ποτέ άλλοτε στην ιστορία μια μικρή επιχείρηση δεν είχε τόσες πολλές δυνατότητες επικοινωνίας με το κοινό της!
Αυτά όμως λίγο-πολύ τα γνωρίζετε οι περισσότεροι.
Πως ξεκινάμε λοιπόν; Τι κάνουμε;
Καταρχήν σκεφτείτε τι θέλετε να πετύχετε μέσα από την σελίδα σας (και γράψτε το σε ένα φύλλο χαρτί).
- Θέλετε να φέρετε περισσότερο κόσμο και πωλήσεις στο φυσικό σας κατάστημα;
- Θέλετε να φέρετε περισσότερο κόσμο και πωλήσεις στο ηλεκτρονικό σας κατάστημα;
- Θέλετε να παρουσιάσετε ένα νέο προϊόν στην αγορά;
- Θέλετε να δημιουργήσετε “αναγνωρισιμότητα” για την επιχείρηση σας; (που και αυτό, πάλι, θα πρέπει να καταλήγει σε περισσότερους πελάτες και πωλήσεις)
Σκεφτείτε το για λίγο. Είναι σημαντικό αυτό το βήμα γιατί όλες σας οι ενέργειες (δημοσιεύσεις, διαφημίσεις, events, κλπ.) θα πρέπει να έχουν μια κοινή κατεύθυνση προς το σκοπό για τον οποίο φτιάξατε αρχικά τη σελίδα σας.
Και αφού φτιάξουμε την σελίδα μας στο Facebook τι κάνουμε μετά; Ποιο είναι το επόμενο βήμα;
Οι περισσότεροι θα σκεφτούν “να πάρω όσα περισσότερα Like μπορώ”. Προτείνω πριν ξεκινήσετε να μαζεύετε Like να σκεφτείτε από “ποιούς” θέλετε να τα μαζέψετε. Ποιό θα είναι το κοινό της σελίδας σας;
Το να απευθυνθείτε σε ολόκληρο το Facebook δε θα είναι αποτελεσματικό. Δεν ενδιαφέρονται όλοι το ίδιο για τα προϊόντα και υπηρεσίες σας ή για τις ιδέες και το brand σας.
Φτιάξτε ένα προφίλ των ανθρώπων που θέλετε να προσελκύσετε στη σελίδα σας. Σκεφτείτε γεωγραφικά που ζουν, ηλικία, φύλο, ποιά είναι τα κοινά τους ενδιαφέροντα και οτιδήποτε άλλο θεωρείτε ότι πρέπει να συμπεριλάβετε (μπορείτε να έχετε περισσότερα από ένα προφίλ εάν έχετε διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων). Βεβαίως, θα πρέπει να προσκαλέσετε τους υπάρχοντες πελάτες σας, τους ανθρώπους που βρίσκονται στη λίστα των email σας και τους φίλους σας.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να απαντήσουμε σε μια σημαντική ερώτηση.
Για πιο λόγο οι άνθρωποι κάνουν Like στη σελίδα μας; Το έχετε σκεφτεί;
Όταν κάποιος κάνει Like στη σελίδα μας, ουσιαστικά μας λέει κάτι. Και τι είναι αυτό που μας λέει;
Σου δίνω το δικαίωμα να εμφανίσεις στον προσωπικό μου “τοίχο” – τις δημοσιεύσεις που κάνεις, τα άρθρα, video και φωτογραφίες που ανεβάζεις, τις προσφορές και τα προϊόντα σου. Αν το παρακάνεις ή εάν ανεβάζεις δημοσιεύσεις άσχετες που δε με ενδιαφέρουν, δεν είναι χρήσιμες και γίνεις βαρετός – έχω πάντα την δυνατότητα να κάνω Un-Like από την σελίδα σου και να φύγω.
Πάνω – κάτω αυτό έχουμε όλοι στο μυαλό μας όταν κάνουμε Like σε κάποια σελίδα (που δεν είναι φίλου μας). Υποσυνείδητα αυτό θέλουμε να πάρουμε! Περιεχόμενο, προϊόντα και υπηρεσίες που θα μας βοηθήσουν – είτε να βελτιώσουμε την προσωπική μας ζωή (να την κάνουμε πιο εύκολη, υγιή, όμορφη, διασκεδαστική, κλπ.), είτε να βελτιώσουμε την επαγγελματική μας ζωή (δηλαδή την επιχείρηση μας).
Αφού λοιπόν αποφασίσουμε για ποιό λόγο θέλουμε να έχουμε σελίδα στο Facebook, σε ποιους απευθυνόμαστε και για ποιό λόγο κάνουν Like στην σελίδα μας, είμαστε έτοιμοι να δημιουργήσουμε περιεχόμενο. Καταπληκτικό περιεχόμενο που θα είναι χρήσιμο και με κάποιον τρόπο θα τους βοηθάει σε κάτι. Προσοχή – όχι προσφορά, στην προσφορά και μετά πάλι προσφορά. Δε θα δουλέψει αυτό.
Ο κανόνας 10-4-1
Τι είναι αυτός ο κανόνας; Σύμφωνα με το βιβλίο B2B Social Media Book από τον Kipp Bodnar και Jeffrey L. Cohen, ο κανόνας 10-4-1 μας βοηθάει να κρατήσουμε μια ισορροπία στις δημοσιεύσεις που κάνουμε μέσω της σελίδας μας στο Facebook. Συγκεκριμένα μας λέει ότι από τις 15 δημοσιεύσεις που θα κάνουμε:
- Οι 10 θα πρέπει να αναφέρονται σε δημοσιεύματα άλλων σελίδων, ιστοσελίδων, εφημερίδων, περιοδικών, κλπ. με περιεχόμενο σχετικό και χρήσιμο προς τα μέλη της σελίδας μας.
- Οι 4 δημοσιεύσεις (από τις 15) θα πρέπει να αφορούν δημοσιεύσεις και άρθρα δικά μας, που φτιάξαμε εμείς, ώστε να οδηγήσουμε τους ανθρώπους στην ιστοσελίδα μας και να μας γνωρίσουν ακόμα περισσότερο
- Η 1 δημοσίευση (από τις 15) θα πρέπει να οδηγεί τα μέλη της σελίδας σε κάποια Landing page ώστε να αφήσουν τα στοιχεία τους για να κατεβάσουν κάποιο eBook, οδηγό, video, κλπ. – με σκοπό να δημιουργήσουμε υποψήφιους πελάτες.
Αυτός είναι κανόνας 10-4-1. Προσπαθήστε να κρατήσετε αυτή την αναλογία στις δημοσιεύσεις σας, και μην περιοριστείτε μόνο στην παρουσίαση των προϊόντων ή των υπηρεσιών σας (είναι λίγο βαρετό – sorry).
Που καταλήγουμε;
Ότι το Facebook Marketing και η διαχείριση της σελίδα μας στο Facebook δεν είναι κάτι που θα πρέπει να το δείτε επιφανειακά και να ασχολείστε αποσπασματικά. Θέλει πλάνο, συνεχή προσπάθεια, καλή έρευνα, ιδέες και λίγα χρήματα για να διαφημιστείτε και να προωθήσετε τις δημοσιεύσεις σας γιατί χωρίς να ξοδέψετε χρήματα, η σελίδα σας είναι σχεδόν καταδικασμένη σε χαμηλές πτήσεις.
Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να θυμάστε ένα πράγμα. Δεν κάνουμε τη σελίδα μας απλά και μόνο για να πουλήσουμε μια φορά και να κάνουμε κάποιον πελάτη – θέλουμε να δημιουργήσουμε σχέσεις!
Εάν δεν καταφέρουμε να δημιουργήσουμε σχέσεις με τους ανθρώπους που μας έδωσαν οικιοθελώς την άδεια να λαμβάνουν στον τοίχο τους τις ενημερώσεις μας, τότε η σελίδα στο Facebook δε θα μας βοηθήσει να πετύχουμε πολλά πράγματα.
Καλή επιτυχία!
Δημοσιεύτηκε στο epixeirein.gr