Όποιος παρακολουθεί έστω και στοιχειωδώς τα διεθνή εμπορικά και επιχειρηματικά δρώμενα, έχει αναρωτηθεί πολλές φορές γιατί όλες οι μεγάλες οικονομίες έχουν στρέψει την προσοχή τους στην Αφρική, και ιδιαίτερα στην υποσαχάρια Αφρική.
Η εύκολη απάντηση είναι η παγίδα που πολλοί πέφτουν προσπαθώντας να απαντήσουν σε αυτό το ερώτημα. Όχι, δεν είναι γιατί θέλουν να εκμεταλλευτούν τον ορυκτό της πλούτο, κάτι το οποίο συμβαίνει εδώ και πολλές δεκαετίες. Έχουν αντιληφθεί ότι ο δυτικός κόσμος έχει φτάσει σε ένα τέλμα αναφορικά με τις δυνατότητες κατανάλωσης και σε συνδυασμό με την παγκόσμια οικονομική κρίση και την ραγδαία αύξηση της μεσαίας τάξης στην Αφρική, οφείλουν στον επαγγελματισμό τους να αρχίσουν να οραματίζονται την βιωσιμότητα και ανάπτυξη των εταιριών τους τις επόμενες δεκαετίες.
Χώρες όπως η Αγκόλα και η Νιγηρία «διψούν» για κρασί. Ήδη οι μεγαλύτερες οινοπαραγωγοί χώρες το έχουν αντιληφθεί και κάνουν τις πρώτες κινήσεις διείσδυσης. Η Νότιος Αφρική προσβλέπει σε διπλασιασμό των εξαγωγών οίνου στη Νιγηρία μέσα στο 2016. Ήδη οι εξαγωγές ερυθρού οίνου έχουν αυξηθεί στα 4.5 εκ. λίτρα το χρόνο στην Νιγηρία, ενώ στην Αγκόλα πουλήθηκαν 5 εκ. λίτρα σαμπανιζέ οίνου την ίδια χρονιά. Από κοντά ακολουθούν στη ζήτηση η Ουγκάντα, η Γκάνα και η Κένυα.
Το ελαιόλαδο έχει αρχίσει και γίνεται ιδιαίτερα δημοφιλές στην Αφρική, ιδιαίτερα στις πιο ανεπτυγμένες χώρες όπου η μεσαία τάξη αριθμεί μεγάλο πληθυσμό. Οι καταναλωτές είναι πιο ευαισθητοποιημένοι σε θέματα διατροφής και υγείας και αφήνουν πίσω τα χαμηλότερης διατροφικής αξίας λάδια από τις χώρες της Ασίας. Χώρες όπως η Νότιος Αφρική, η Ναμίμπια, η Μποτσουάνα, η Κένυα, η Νιγηρία και πολλές άλλες έχουν αυξήσει δραματικά τη ζήτηση τους σε ελαιόλαδο. Τα ποιοτικά εστιατόρια επιλέγουν πλέον αποκλειστικά υψηλής ποιότητας λάδι. Το ίδιο συμβαίνει και στα ξενοδοχεία τα οποία δέχονται εκατομμύρια τουρίστες από όλο τον κόσμο. Η μοναδική χώρα με αξιόλογη παραγωγή ελαιόλαδου είναι η Νότια Αφρική, όμως και αυτή υπολείπεται κατά πολύ της ελληνικής ποιότητας.
Ιδιαίτερα μεγάλη άνοδος παρατηρείται στις επενδύσεις που αφορούν τις αλυσίδες λιανικής πώλησης προϊόντων αλλά και μαζικής εστίασης. Πέρα από τις εταιρίες κολοσσούς που δραστηριοποιούνται εδώ και πολλά χρόνια στην Αφρική, οι επιχειρηματίες της Νότιας Αφρικής συναντούσαν σχεδόν μηδενικό ανταγωνισμό. Τα τελευταία χρόνια, αυτό το παρατήρησαν πολλοί επιχειρηματίες από την Ευρώπη και την Ασία και έχουν αρχίσει να δραστηριοποιούνται με μεγάλη επιτυχία.