Η κρίση πλέον είναι δυστυχώς καθημερινότητά μας. Οι απόψεις που ακούγονται καθημερινά είναι πολυποίκιλες και μας γεννούν πολλά ερωτηματικά σχετικά με το τι μπορούμε να κάνουμε στο μέλλον.
- Μπορώ να πετύχω τα όνειρα μου;
- Μπορώ να κάνω το επάγγελμα που σπούδασα;
- Μπορώ να διασφαλίσω ένα ικανοποιητικό εισόδημα;
- Μπορώ γενικότερα να ζήσω;
Ένα είναι σίγουρο, όποια απόφαση και να θελήσουμε να πάρουμε για το μέλλον, επειδή οι εξελίξεις στην καθημερινότητά μας είναι ραγδαίες, χρειάζεται πλέον συνεχόμενη καθημερινή πληροφόρηση, αναλυτική σκέψη και προϋπολογισμό του αναμενόμενου αποτελέσματος.
“Στις δύσκολες εποχές βρίσκονται οι ευκαιρίες” ένα λαϊκό ρητό που σίγουρα όλοι έχουμε ακούσει. Αλλά φτάνει μόνο αυτό;
Από την εμπειρία μας στην ανάπτυξη και υποστήριξη νέων επιχειρήσεων δεν φτάνει μόνο αυτό. Συνήθως το 90% είναι προσωπική σκληρή και καθημερινή δουλειά και το 10% είναι η τύχη που θα μετατρέψει το όνειρο και την ελπίδα σε πραγματικότητα.
Πιο κάτω θα θέλαμε να σας παραθέσουμε 4 + 1 σημαντικά σημεία που αφορούν ένα StartUp, και απαντούν σε συνήθη ερωτήματα νέων επιχειρηματιών.
1. Προβληματίσου σχετικά με το συγκριτικό πλεονέκτημα
Εάν η τοποθέτηση σας όσον αφορά τις προσδοκώμενες πωλήσεις είναι “…θα πουλήσω, αφού και οι άλλοι πουλάνε…” καλό είναι να γνωρίζετε οτι στην πράξη συνήθως δεν ισχύει.
Το ερωτηματικό που πρέπει να απαντηθεί πρώτο, σχετικά με τις πωλήσεις, θα πρέπει να είναι το γιατί εσείς;
Η πρακτική στην αγορά έχει αποδείξει οτι πολλές επιχειρήσεις μπορεί να κάνουν το ίδιο ακριβώς πράγμα αλλά μόνο ένα μικρό μέρος αναδεικνύεται και να στήνει μια κερδοφόρα επιχείρηση.
Τρανό παράδειγμα το facebook που όλοι γνωρίζουμε, το οποίο αναπτύχθηκε και πέτυχε σε μια εποχή που ήδη προϋπήρχαν σελίδες κοινωνικές δικτύωσης στηριζόμενο κυρίως στην λογική οτι στην σελίδα κοινωνικής δικτύωσης αυτή, μπορείς να βρεις εύκολα συμμαθητές σου.
Για να βρεθεί το συγκριτικό πλεονέκτημα θα πρέπει να εξετασθούν αναλυτικά και προσεκτικά οι δυνατότητες, οι υπηρεσίες και τα κόστη που αφορούν τον κλάδο στον οποίο θα δραστηριοποιηθεί η νέα επιχείρηση.
2. Η επόμενη ημέρα…
Οκ η απόφαση είναι StartUp…
Συνήθως ένας νέος επιχειρηματίας αντιμετωπίζει ένα σύννεφο υποχρεώσεων και “πρέπει” την επόμενη ημέρα.
Οι εξελίξεις στο φορολογικό και ασφαλιστικό πλαίσιο είναι ραγδαίες και καθημερινές. Εάν σκεφτείτε οτι πριν 4 χρόνια οι εγκύκλιοι που εκδίδονταν από το Υπουργείο Οικονομικών ήταν περίπου 300 το έτος και τώρα πλέον είναι κατά μέσο όρο 6-7 την ημέρα! θα καταλάβετε αμέσως οτι υπάρχει πλέον αυξημένος όγκος νομοθετικών αλλαγών.
Η αλήθεια είναι οτι έχουν γίνει πολλά βήματα στην απλοποίηση της φορολογικής και ασφαλιστικής σχέσης του νέου επιχειρηματία με το κράτος με την βοήθεια της τεχνολογίας, παρακάμπτοντας σε αρκετά σημεία την γραφειοκρατία (πχ. Υπηρεσίες μιας Στάσης) και δίνοντας την δυνατότητα στον νέο επιχειρηματία να παρακολουθεί και ο ίδιος την εικόνα της επιχείρησης του.
Παρόλα αυτά θεωρούμε οτι ο νέος επιχειρηματίας είναι σημαντικό να γνωρίζει ή τουλάχιστον να μπορεί να συνεννοηθεί επαρκώς με τον λογιστή του λόγω των ραγδαίων εξελίξεων.
Θέματα όπως,
- Γιατί να επιλέξω αυτήν την μορφή εταιρείας;
- Πως υπολογίζεται ο φόρος μου;
- Τι είναι περιοδική δήλωση ΦΠΑ; Τ ι είναι το ΦΜΥ;
- Τι έξοδα μπορούν να καταχωρηθούν στα βιβλία της επιχείρησης μου;
- Τι είναι η ΑΠΔ; και ποιό είναι το κόστος μισθοδοσίας μου;
- Κάθε πότε πληρώνω τι;
…κτλ
Είναι θέματα που ο επιχειρηματίας θα πρέπει να γνωρίζει.
Λάθος αποφάσεις σε αυτό το στάδιο είναι ο κύριος λόγος αποτυχίας ενός καλού StartUp λόγω μελλοντικού αυξημένου κόστους.
Τέλος, μην ξεχνάτε οτι η διαχείριση της επιχείρησης είναι δική σας υπόθεση και για να μπορείτε να το κάνετε σωστά θα πρέπει να έχετε σωστή πληροφόρηση και τα κατάλληλα εργαλεία για να την αξιολογήσετε .
3. Social Media but not only
Τα social media και γενικότερα η δημιουργία digital profile είναι απαραίτητα εργαλεία της σύγχρονης επιχείρησης. Είναι ο λόγος που σε πλήθος περιπτώσεων, επιχειρήσεις αύξησαν της πωλήσεις τους και άλλες απέκτησαν ένα στήριγμα στην κρίση που βιώνουμε.
Αυτό έγινε κυρίως διότι με το τρόπο αυτόν οι επιχειρηματίες μπόρεσαν να κάνουν ένα πιο άμεσο marketing σε σχέση με τις παραδοσιακές τακτικές του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης που εκτός των άλλων επιφέρουν και μεγάλο κόστος διαφήμισης.
Αλλά…
μην ξεχνάμε οτι η πληροφορία που παρέχουν είναι μαζική και απρόσωπη στις περισσότερες περιπτώσεις.
Γι ‘ αυτόν τον λόγο δεν πρέπει να παραμελείται η επικοινωνία με τον πελάτη, είτε τηλεφωνικώς είτε με φυσική παρουσία στην περίπτωση που θεωρηθεί αναγκαίο.
4. Feedback – Επανατοποθέτηση-Προσαρμοστικότητα
Η πορεία μιας επιχείρησης αποτελείται από καθημερινά βήματα. Θα μπορούσαμε να πούμε οτι είναι ένας “ζωντανός” οικονομικός οργανισμός.
Κάθε βήμα που γίνεται έχει ρίσκο και χρειάζεται την επιβεβαίωση του αποτελέσματος .
Το ρίσκο, όπως και στην πραγματική ζωή μπορούμε να το αναλάβουμε καλύτερα όσο πιο πολλή και ουσιαστική πληροφόρηση έχουμε.
Η επιβεβαίωση έρχεται από τους πελάτες μας και δεν θα πρέπει να την αγνοούμε είτε θετική είτε αρνητική.
Έστω και θετική να είναι η επιβεβαίωση συνήθως ποτέ δεν είναι αρκετή, διότι πάντοτε θα υπάρχουν σημεία βελτίωσης. Αυτό που οφείλει να κάνει ο επιχειρηματίας είναι να έχει μια αποτελεσματική οργάνωση στην επιχείρηση του, τέτοια που να του δίνει την δυνατότητα να επανατοποθετείται , να μπορεί να διορθώνει ατέλειες του επιχειρηματικού του πλάνου και να επαναπροσδιορίζει την στρατηγική του.
Οι περισσότερες μεγάλες και επιτυχημένες επιχειρήσεις έχουν ένα βασικό στρατηγικό πλάνο αλλά αυτό που τελικά τις κάνει βιώσιμες σε βάθος χρόνου είναι η δυνατότητα τους να προσαρμόζονται και να επαναπροσδιορίζονται.
Γι’ αυτό εάν θεωρήσετε οτι υπάρχει ανάγκη, επανατοποθετηθείτε.
Οι πάγιες – αμετακίνητες αντιλήψεις είναι τροχοπέδη στην ανάπτυξη της επιχείρησης σας, σε μια οικονομία που από την φύση της μεταβάλλεται καθημερινά.
Tip
Ένα tip που μπορείτε να συμπεριλάβετε στον προβληματισμό σας είναι, οτι πλέον δεν υπάρχει ουσιαστική διαφοροποίηση στο κόστος που αναλαμβάνει να έχει ένας μισθωτός με έναν νέο επιχειρηματία. Εάν προσθέσουμε και την διασπορά κινδύνου εισοδήματος που έχει ένας επιχειρηματίας σε σχέση με τον μισθωτό, σίγουρα νικητής θα ήταν ο επιχειρηματίας.
Τέλος, θα θέλαμε να προσθέσουμε την άποψη του ενός από τους δύο συνιδρυτές της APPLE, του Steve Jobs που στην επίσημη βιογραφία του στον Walter Isaacson είχε αναφέρει οτι,
¨Η διαισθαντικότητα ήταν οδηγός μου σε σημαντικές αποφάσεις παρά η αναλυτική σκέψη¨.
Δημοσιεύτηκε στο startup.gr