by Institute of Entrepreneurship Development iED

Πρέπει να μιλάω για τους επιχειρηματικούς μου στόχους;

«Πες μου το φίλο σου, να σου πω ποιος είσαι» λένε. Το ίδιο ισχύει και για την απόφασή σου να κάνεις έναν επιχειρηματικό σου στόχο πραγματικότητα.

Το περιβάλλον μέσα στο οποίο κινούμαστε μπορεί να επηρεάσει το αν θα είμαι αισιόδοξοι ή απαισιόδοξοι, σχετικά με την επιτυχία του στόχου μας. Θυμάμαι την εποχή που πήρα την συνειδητή απόφαση να κλείσω μία για πάντα πίσω μου την πόρτα στην καριέρα του στελέχους στις πολυεθνικές εταιρείες και να πραγματοποιήσω το όνειρό μου: Να έχω την ελευθερία να δουλεύω από όπου θέλω, σε ωράριο που θα είναι σε αρμονία με τον τρόπο της ζωής μου και κάνοντας αυτό που αγαπούσα, δηλαδή να προπονώ ανθρώπους ώστε και τα δικά τους όνειρα, να γίνουν στόχοι και τελικά να γίνουν η ζωή, την οποία θα ζουν και θα χαίρονται. Για εμένα αυτή η απόφαση δεν σήμαινε απλώς μία αλλαγή. Σήμαινε τη δέσμευση πως είμαι αποφασισμένη να κάνω αυτόν το στόχο να πετύχει, ότι και να γίνει, αναλαμβάνοντας την ευθύνη του ρίσκου και αναγνωρίζοντας το γεγονός ότι θα υπήρχαν πολλές δυσκολίες στο δρόμο.

Έτσι, όσοι από εσάς βρεθήκατε, ή βρίσκεστε αυτή τη στιγμή, στη θέση που έχετε πάρει την απόφαση να κάνετε το στόχο σας πραγματικότητα θα ξέρετε πόσο μεγάλη είναι η ανάγκη που έχει κάποιος να μοιραστεί με μεγάλο ενθουσιασμό την απόφασή του αυτή με το περιβάλλον του, πιστεύοντας ότι θα εισπράξει τον ίδιο ενθουσιασμό από αυτό. Τις περισσότερες φορές, ωστόσο, δεν συμβαίνει αυτό που προσδοκούμε. Στη δική μου περίπτωση, οι περισσότεροι θεωρούσαν πως πέφτω από αεροπλάνο, χωρίς αλεξίπτωτο, και «θαυμάζανε» την τόλμη μου να προσπαθήσω γνωρίζοντας, σύμφωνα με τη γνώμη τους, πως αυτά που ονειρεύομαι δεν γίνονται και να αφήσω μία καριέρα που βρισκόταν σε ανοδική πορεία και μου εξασφάλιζε ένα καλό εισόδημα

Έτσι λοιπόν, στην καλύτερη περίπτωση, αν μοιραστείτε την απόφασή σας, με ανθρώπους που έχουν ήδη επιτυχημένη επιχειρηματική πορεία, θα σας τεθούν ερωτήματα, τα οποία δεν θα μπορέσετε εκείνη τη στιγμή να απαντήσετε, σχετικά με την ιδέα σας, το επιχειρηματικό σας πλάνο, την πηγή χρηματοδότησης κτλ. Σε αυτή την περίπτωση λοιπόν, το θετικό που θα πάρετε είναι πως χρειάζεται να προετοιμαστείτε καλύτερα και να κάνετε το στόχο σας, πιο συγκεκριμένο, κάνοντας σαφές στον εαυτό σας τι ακριβώς θέλετε να πετύχετε, γιατί το θέλετε και πώς θα το πετύχετε. Σε διαφορετική περίπτωση, θα στραφείτε σε οικογένεια, φίλους ή γνωστούς, οι οποίοι δεν βρίσκονται ακριβώς στην ίδια «τροχιά» σκέψης με εσάς και έχοντας έναν διαφορετικό τρόπο ζωής, επειδή το διάλεξαν ή επειδή αποφάσισαν πως στη ζωή δεν μπορούμε να κάνουμε τα όνειρά μας πραγματικότητα, δεν θα μπορέσουν να σας στηρίξουν σε αυτή σας την απόφαση, πιστεύοντας είτε πως δεν μπορείτε να τα καταφέρετε, είτε πως οι εποχές δεν είναι για τέτοια ρίσκα και η γνώμη τους θα λειτουργήσει ως αντικίνητρο στην επιτυχία σας. Ο ενθουσιασμός σας θα μετατραπεί σε φόβο και σε δεύτερες σκέψεις για το αν τελικά θα πρέπει να προχωρήσετε και να λάβετε δράση ή θα πρέπει να το σκεφτείτε καλύτερα και ίσως να αφήσετε για πάντα πίσω το στόχο σας.

Πώς θα πρέπει λοιπόν να αξιοποιήσετε με τον καλύτερο τρόπο την επικοινωνία αυτή και την κριτική που λάβατε από τον περίγυρό σας, σχετικά με την απόφαση σας να ξεκινήσετε κάποια επιχειρηματική δραστηριότητα-στόχο, ώστε να κάνετε την καλύτερη επιλογή για εσάς;

Εξετάστε την οπτική γωνία και την εμπειρία του κάθε συνομιλητή σας σχετικά με το στόχο σας.

Είναι ένας άνθρωπος που λειτουργεί ακολουθώντας τις πραγματικές του ανάγκες και τα όνειρα ή κάνει τις επιλογές του επηρεασμένος από τους φόβους του και το ασφαλές συναίσθημα του «αυτό ξέρω, αυτό εμπιστεύομαι», οπότε δεν κάνει καμία αλλαγή στη ζωή του, ακόμη και αν αφορά κάτι που πραγματικά θέλει να επιτύχει; Μήπως είναι fan του αρνητικού τρόπου σκέψης και του «ότι δεν το καταλαβαίνουμε, το καταδικάζουμε»; Είναι κάποιος που έχει εμπειρία από επιχειρηματικούς στόχους, αλλά όχι και από επιτυχημένη διεξαγωγή τους; Είναι κάποιος που γνωρίζει τι σημαίνει να ακολουθεί κάποιος το όνειρό του, έχει αποτύχει αλλά έχει και επιτύχει τελικά, δοκιμάζοντας εναλλακτικές οδούς μέχρι να φτάσει στην επιτυχία; Ανάλογα λοιπόν με τις εμπειρίες του καθενός, και τις πεποιθήσεις που έχει διαμορφώσει από αυτές, μπορείτε να αποφασίσετε ποιες από τις γνώμες σας είναι πολύτιμες, καθώς βασίζονται σε στοιχεία που μπορούν να σας βοηθήσουν να αποκτήσετε καλύτερες δεξιότητες, γνώσεις και πληροφορίες, ή και να αποφύγετε κάποια λάθη, προκειμένου να κάνετε την επιχειρηματική σας ιδέα πράξη, ή ποιες βασίζονται απλώς σε έναν αρνητικό τρόπο σκέψης ή σε πεποιθήσεις διαμορφωμένες από τις προσωπικές επίπονες εμπειρίες, οπότε, ουσιαστικά δεν έχουν να προσφέρουν κάτι, εκτός από το να σας κάνουν να νιώσετε ανασφαλείς και φοβισμένοι;

Μιλήστε ειλικρινά με τον εαυτό σας.

Η αρνητική κριτική που μπορεί να ακούσετε γιατί σας φοβίζει πραγματικά; Είναι επειδή είστε απλώς επιρρεπείς στο να επηρεάζεστε από τις γνώμες των άλλων, ακόμη και αν δεν έχουν κάποια λογική βάση, ή μήπως συνειδητοποιείτε πως θέλετε να ξεκινήσετε να δουλεύετε για ένα στόχο, για τον οποίο δεν νιώθετε πραγματικό πάθος και απλώς θεωρείτε ότι είναι μία καλή ιδέα, οπότε ακούγοντας τις γνώμες των άλλων, μένετε περισσότερο στις δυσκολίες που σας επισημαίνουν, από ότι στο τι σημαίνει αυτός ο στόχος για εσάς; Αν συμβαίνει το δεύτερο, τότε το πρόβλημα δεν είναι το αρνητικό feedback που παίρνετε από το περιβάλλον σας, αλλά η φωνή του εαυτού σας που σας λέει ότι ίσως ο στόχος που βάλατε δεν είναι πραγματικά αυτό που θέλετε στη ζωή σας, και γι’ αυτό φοβάστε να το κάνετε ή πως αυτή τη στιγμή δεν είστε διατεθειμένος να αλλάξετε τις ισορροπίες μεταξύ της επαγγελματικής και προσωπικής σας ζωής;

Σκεφτείτε μήπως είναι καιρός να συναναστραφείτε με ανθρώπους, με τους οποίους έχετε κοινούς στόχους και ενδιαφέροντα.

Η οικογένειά μας και οι φίλοι μας σίγουρα μπορεί να θέλουν το καλό μας, αλλά ίσως δεν είναι η καλύτερη πηγή που θα μας βοηθήσει να εξελιχθούμε, να αποκτήσουμε περισσότερες δεξιότητες και να λάβουμε υποστήριξη και παρακίνηση για να φτάσουμε στην επαγγελματική επιτυχία. Είναι βασικό λοιπόν να δικτυωθούμε με ανθρώπους, με τους οποίους θα μπορούμε να ανταλλάξουμε ιδέες και ανησυχίες και να εμπνευστούμε από τις δικές τους ιστορίες επιτυχίας, να παραδειγματιστούμε και να μάθουμε από αυτές. Κάνουμε λοιπόν έναν διαχωρισμό σχετικά με το τι συζητάμε και με ποιους, κρατώντας τις συζητήσεις εκείνες με την οικογένεια, τους φίλους και τους γνωστούς σε θέματα που δεν σχετίζονται με τα επιχειρηματικά μας σχέδια, προφυλάσσοντας τον εαυτό μας από άσκοπη απογοήτευση και αρνητισμό.

Ο σκοπός αυτού του άρθρου, δεν είναι να σας πει ότι πρέπει να έχετε κλειστά τα μάτια και τα αυτιά, στην κριτική και τις γνώμες που θα ακούσετε από το περιβάλλον σας, όταν αποφασίσετε να ακολουθήσετε την καρδιά σας στον επαγγελματικό τομέα. Και σίγουρα, η δική μου ιστορία είναι αυτό που λέμε «να μην το δοκιμάσετε μόνοι σας στο σπίτι». Για να ξεκινήσει κάποιος μία επιχειρηματική ιδέα, θα πρέπει να είναι σίγουρος ότι αυτό είναι που θέλει να κάνει, να προετοιμαστεί για τις δυσκολίες και τα εμπόδια και να θυμάται πάντα γιατί αυτός ο στόχος είναι τόσο σημαντικός για αυτόν, όταν θα είναι έτοιμος (και θα συμβεί πολλές φορές) να τα παρατήσει. Και επίσης, θα πρέπει να ξέρει τι θα πρέπει να θυσιάσει (και αν αξίζει τον κόπο να θυσιάσει), προκείμενου να φτάσει στην επιτυχία, καθώς μία τέτοια απόφαση επηρεάζει και τους άλλους τομείς της ζωής μας και τα θετικά σημάδια της επιτυχίας, όπως και η κερδοφορία, δεν συμβαίνουν από τη μία ημέρα στην άλλη, αλλά απαιτούν χρόνο, επιμονή και επιμονή. Γι’ αυτό λοιπόν, πριν πάρουμε την απόφαση, καλό είναι να συζητήσουμε τα σχέδιά μας, αλλά να το κάνουμε με εκείνους τους ανθρώπους, των οποίων η γνώμη και η εμπειρία, θα βοηθήσει ουσιαστικά στην καλύτερη προετοιμασία μας, για να κάνουμε το στόχο μας πραγματικότητα.

Δημοσιεύτηκε στο epixeiro.gr

Τελευταία Νέα

Ανοικτή Πρόσκληση: Online Σεμινάριο για την...

Είστε νέος/α επιχειρηματίας ή ενδιαφέρεστε για την επιχειρηματικότητα και τη βιώσιμη ανάπτυξη; Θέλετε να εξελίξετε τις γνώσεις σας και να ενσωματώσετε τις αρχές της...

Διαδραστικό βιβλίο SAHHim: Καλλιεργώντας Υγιείς Τρόπους...

Το SAHHim δημιουργήθηκε για να βελτιώσει τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις ικανότητες των μαθητών με ειδικές ανάγκες (SSN) και των εκπαιδευτικών τους σχετικά...

Έρευνα για την Ανάπτυξη Ψηφιακών Δεξιοτήτων...

Δηλώστε συμμετοχή στην έρευνα που απευθύνεται σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις και στοχεύει στην ανάπτυξη ενός ευέλικτου και πιστοποιημένου προγράμματος επανεκπαίδευσης (reskilling) για πρόσφατους πτυχιούχους και...

Νέα Πρόσκληση για Χρηματοδοτική Στήριξη Επενδύσεων...

Μικρομεσαίες επιχειρήσεις μπορούν να λάβουν επιχορηγήσεις έως και 50.000 ευρώ! Το πρόγραμμα επιχορήγησης επενδύσεων πράσινης μετάβασης του έργου STAGE ανακοίνωσε τη δεύτερη πρόσκληση του.   Το STAGE...

Εικονική Πραγματικότητα και Εκπαίδευση: Μια Νέα...

Η εικονική πραγματικότητα και η εκπαίδευση είναι δύο κλάδοι που αλληλεπιδρούν ραγδαία, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στη μάθηση. Με την τεχνολογική εξέλιξη των τελευταίων ετών,...